15136

15136

Gerritsen, Heino

Bijbelstudie

30-11-2015

In dit boek staan 13 Bijbelstudies bij psalm 100 vers 2 (berijmd). Daarbij komen veel verschillende onderwerpen aan de orde om te bespreken en/of te overdenken.

Als eerste onderwerp behandelt de auteur het godsbeeld in de wereld. Psalm 100, vers 2 begint met 'De Heer is God'. Hoofdstuk 2 gaat over God erkennen en op die manier komen nog veel actuele thema's aan de orde zoals Gods plan met ons leven, medische ethiek, seksualiteit, schepping tegenover evolutie. Elk hoofdstuk heeft een algemene inleiding, Bijbelteksten die je bij het onderwerp kunt lezen en gespreksvragen. Vanwege de aanhalingen uit de Nederlandse geloofsbelijdenis, Dordtse leerregels en de Heidelbergse catechismus is veel taalgebruik oud Nederlands. Dat maakt het boekje meer geschikt voor mensen uit reformatorische kerken. Wat diepgang en onderwerpen betreft is het aan te bevelen voor mensen die nog niet lang christen zijn.

Op zich is het eerste vers van psalm 100 mooi uitgewerkt in het boek. Maar heel veel onderwerpen worden slechts eventjes aangetikt. Daardoor blijf je niet bij het hoofdonderwerp en doe je een aantal zaken geen recht. Aan bijvoorbeeld psychische problemen en abortus wordt slechts één korte alinea besteed. Daar zijn deze onderwerpen te groot voor, zij kunnen beter in een apart hoofdstuk of zelfs apart boek behandeld worden. Een typische beginnersfout; je wilt zo veel in het boek kwijt, dat je er te veel verschillende zaken bij aanhaalt. Bij Bijbelstudie zou ik dan ook adviseren onderwerpen weg te laten.

Voor een debuut is dit boek best goed geslaagd. Helaas wordt er zeer stellig geschreven. Dat suggereert dat er geen ruimte is voor andere meningen. Zo wordt er mijns inziens een verkeerd mensbeeld neergezet. Persoonlijk geloof ik dat de mens een geestelijk wezen is dat woont in een lichaam en een ziel bezit. Deze visie wordt omgedraaid met daarbij Bijbelteksten als bewijs. Op die manier is het moeilijk om verschillende meningen naast elkaar te leggen. Ook ligt in sommige gespreksvragen het antwoord al verborgen.

Het is prachtig om te zien wat je allemaal uit één berijmde psalm kunt halen: De Heer is God, erkent dat Hij ons heeft gemaakt, en geenszins wij, tot schapen die Hij voedt en weidt, een volk tot Zijne dienst bereid. Vooral de hoofdstukken over de schapen vond ik erg mooi geschreven. Wat hebben we een geweldige Herder en God. Die erkenning komt duidelijk naar voren in dit Bijbelstudieboek.