13076

De geheime wereld achter de vrijmetselarij

Kamp, Wilkin van de

Bezinning

14-10-2013

Dit boekje is een praktisch en vooral snel overzicht van de vrijmetselarij. Wilkin van de Kamp legt de nadruk op wat de Vrijmetselaars beweren te zijn en wat zij in werkelijkheid zijn. Hij vertelt hoe de Rotary verbonden is met de Vrijmetselarij. De Vrijmetselarij kan beschreven worden als een pantheïstische en syncretistische godsdienst of liever gezegd: afgodendienst, die gekenmerkt wordt door een strakke en geheime indeling.

Wat ik jammer vind, is dat Wilkin van de Kamp zijn beweringen niet onderbouwt met het noemen van referenties. Dat maakt dat het lijkt of hij vooronderstellingen doet over het ontstaan en de ontwikkeling van deze afgodsdienst. Belangwekkend is het hoofdstuk over opzettelijke misleiding om mensen bij de beweging te betrekken. Duidelijk zijn de beschrijvingen van rituelen en beloften en verbonden, waaruit blijkt dat je niet vrijblijvend lid bent, maar dat het je zeker iets gaat kosten. Duidelijk is Wilkin ook over het feit dat een lid zich aan demonen verbindt en zeker niet aan de God van de Bijbel en Jezus Christus.

De op de achterkant van het boek beloofde vragenlijst zit niet in het boekje maar wel een gebedslijst voor degene die vrij wil worden van deze verkeerde verbonden en zich wil omkeren naar de levende God. Het is zeker een goed begin voor mensen die beseffen dat zij binnen de Vrijmetselarij niet God aanbidden maar de afgoden. Het is ook een eyeopener voor mensen die lid zijn van een Rotary en door die club veel goede daden verrichten, om te beseffen dat er ongezonde verbindingen zijn van hun club aan de vrijmetselarij.