14056

14056

McGrath, Allister

Biografie

15-05-2014

De ondertitel van het boek luidt: Excentriek genie, onwillige profeet. En dat blijkt het hele boek door. Al jong was Lewis (Jack) een zonderling. Zeer gedetailleerd beschrijft McGrath zelfs de voorgeschiedenis van de ouders en de vroege jeugd van Lewis. Eerlijk gezegd zijn de eerste honderd pagina’s nogal droog. Dat is helaas wel al een groot deel van het boek.

Het overige van dit werk is zeer lezenswaardig. Je kunt goed merken dat de auteur zich al langere tijd in de persoon Lewis heeft verdiept. Daarbij blijven toch over nog veel vragen over: Wat was de invloed van de Eerste Wereldoorlog op het leven van Lewis? Hoe groot was de invloed van zijn broer? En wat was nu eigenlijk de relatie die hij had met mrs. Moore? Vragen zonder eenduidig antwoord. De aandacht voor de diverse publicaties van Lewis is goed gedoseerd. Niet al te uitgebreid, daar bestaat immers al genoeg literatuur voor, maar vooral de invloed die er was op zijn persoonlijke leven komt aan bod. De vriendschap met Tolkien heeft een flinke hoofdrol gespeeld in zijn werk, maar dat was ook wederzijds. Wat gebeurt er dan als die vriendschap lijkt af te koelen? Er is ook veel aandacht voor de loopbaan van Lewis. Er was niet alleen enthousiasme voor zijn schrijven en zijn leraarschap. Ook heel wat tegenstand merken we in de academische wereld.

Het christen zijn van Lewis is vaak een punt van discussie. Wanneer kwam hij tot geloof? Is hij werkelijk atheïst geweest? Welke kerkelijke richting hing hij aan? Het is duidelijk dat Lewis zelf niet in een hokje paste. Hij probeerde een vaste christelijke richting te vermijden. Hij werd geboren in Belfast en vanuit zijn ouders hoorde hij bij de Anglicaanse kerk.

De grootste bekendheid kwam vanaf het jaar 1942, een tijd van oorlog waarbij we wederom geen duidelijk beeld krijgen van de invloed hiervan op het leven van Lewis. Zijn beroemde kinderboeken en science fiction romans kwamen later. Pas na zijn dood werd de belangstelling voor zijn totale werk groot. Zijn overlijden vond plaats op een beroemde dag: de dag van de moord op Kennedy. Inmiddels is Jack Lewis geworden tot een veelgeprezen auteur en boeiende persoonlijkheid. Deze biografie maakt me nieuwsgierig naar het werk dat ik nog niet van hem ken. Ik ben dan ook van plan me meer in deze auteur te gaan verdiepen. Wat ik een beetje mis in deze biografie zijn de tegenstanders (vooral theologen) die juist ook in de kinderboeken een vorm van atheïsme zien.

Conclusie: we zullen Lewis nooit helemaal begrijpen. Desondanks heeft McGrath een goed beeld neergezet van deze grillige man, een buitenbeentje in het kerkelijke, maar ook in het academische wereldje. Het is goed dat deze biografie in het Nederlands is vertaald, want hiermee hebben we een waardevolle toevoeging aan het materiaal dat over het leven van deze zonderling beschikbaar is. Het is geen boek om snel te lezen; ik deed er twee maanden over.