13015

Bijbel & Wetenschap

Slagter, Peter

Verdieping

05-03-2013

Dit boekje uit de Morgenrood-serie heeft als uitgangspunt dat de Bijbel het Woord van God is en daarom autoriteit heeft voor gelovigen. Als we kijken naar de wetenschap, merken we direct dat er veel tegenstellingen zijn. In het boekje wordt natuurlijk gesproken over de schepping en de contrasten tussen Bijbel en wetenschap. In onze wereld is door de wetenschap de Bijbel als betrouwbare bron van informatie allang buitenspel gezet. De evolutietheorie heerst. Maar naast de schepping zijn er meer zaken die in de Bijbel anders worden benaderd dan wetenschappelijk de gewoonte is. Geloven wij de Bijbel op zijn Woord?

Peter Slagter slaagt erin om met verrassende Bijbelteksten te komen; niet alleen Genesis, maar juist ook teksten uit Romeinen, Efeze en meer worden toegelicht om te laten zien dat de Bijbel een betrouwbare bron is en de waarheid van God. Daarnaast gaat de auteur in op de geschiedenis van de ontwikkeling van de wetenschap omtrent het menselijk bestaan. Hij bespreekt achtereenvolgens de invloed van onder andere Copernicus, Darwin, Bultman; van ongeveer 1450 tot nu toe. Boeiend om te lezen. Ook gaat hij in op de manier waarop Satan ons probeert te misleiden, juist door de wetenschap.

Ik kan goed meeleven met wat de auteur schrijft. De Bijbel is voor mij het onbetwistbare Woord van God. Wat ik wel een beetje mis is de nuance van wat we letterlijk moeten nemen en wat figuurlijk is bedoeld. Daarover leven bij mij nog wel vragen, bijv. over het duizendjarig rijk, of de zeven geesten voor Gods troon en zo zijn er meer dingen te noemen. Nieuw was voor mij het idee dat de auteur letterlijk de aarde als middelpunt van het heelal neemt; hij is ervan overtuigd dat de aarde stil staat en de zon er omheen draait. Een punt om nog eens te bestuderen, want ik heb dit op school toch heel anders geleerd... Zeker de moeite waard om te lezen en overdenken, dit boekje.