202456

Bij mij ben je veilig

Sharon Cameron

biografische oorlogsroman

11-01-2023

Stefania Podgórska groeit op in een arm boerengezin op het platteland in Polen. Zodra ze 13 jaar is, vlucht ze uit de armoede en vindt werk bij de Joodse familie Diamant die een winkel heeft in Przemysl. Ze is zestien jaar als de Duitse troepen Polen binnenmarcheren. Binnen korte tijd wordt de familie naar een ghetto gestuurd en de winkel vernield. Wanneer de Joodse families worden afgevoerd naar de vernietigingskampen verbergt Stefania de zoons van de familie op de zolder van hun eigen huis. De ouders worden op zeker moment op de trein gezet. Gaandeweg de oorlog wordt de situatie steeds slechter en zoekt ze een andere woning terwijl ze veel koopt en verkoopt om aan geld te komen voor eten voor iedereen. Tussendoor redt ze haar zusje uit de handen van een mishandelende familie als ze een keer terugkeert naar de boerderij en niemand daar meer is. Er komen steeds meer monden om te voeden bij, terwijl de angst om gepakt te worden elke minuut om de hoek ligt en haar af en toe bespringt. Uiteindelijk moet ze een baan zoeken in een fabriek om te voorkomen dat de mensen die bij haar ondergedoken zitten, verhongeren. Tot overmaat van ramp worden er twee Duitse verpleegkundigen bij haar ingekwartierd. Deze echt gebeurde geschiedenis wordt door Sharon Cameron zo verteld dat je de angsten en drijfveren van Stefania zelf doorleeft. Te spannend! Je wilt als lezer weten hoe het afloopt. Achter in het boek vind je foto’s en het verhaal van de auteur hoe ze aan alle informatie over Stefania is gekomen.