Boekrecensies vanuit christelijk perspectief

13099

13099

Auteur

Type boek

Recensie

Datum

Waardering

Timmermans, Rik / Dekens, Heleen

Gebedsboek

Antoinette Schram

09-12-2013

5 out of 5 stars

 

BESTEL

Recensie

Een gebedsboek is een bijzonder hulpmiddel om Advent zinvol te beleven. Advent is van oudsher een periode in de kerk van inkeer, vasten en bidden zodat de christen zich op de komst van Christus kan voorbereiden. Om inhoud en woorden te vinden voor het dagelijks gebed in deze periode kan het boekje ‘Bid, Luister, Leef de adventstijd’ gebruikt worden. Het bevat de ochtendgebeden vanaf 27 november tot aan eerste Kerstdag. Achterin staan ook vier avondgebeden, voor elke week van advent één.

De regelmatig terugkerende teksten zorgen voor een cadans. Elke dag begint met hetzelfde gebed, dat alleen of samen kan worden uitgesproken. Voor de wisselwerking zijn sommige teksten vetgedrukt. Er staan gedeeltes van de psalmen om biddend uit te spreken. Er is ruimte om te zingen of naar muziek te luisteren. Voor elke dag zijn twee lezingen opgenomen. In eerste instantie lijken die helemaal niets met het kerstevangelie te maken te hebben. Het is dan ook geen dagboek met overdenkingen, maar biedt juist gelegenheid om het woord van God zelf tot de lezer te laten spreken. Luister naar God in een moment van stilte. Elke dag komt er een (bijbel)tekst 3 keer terug in de gebedsliturgie. Die herhaling maakt de eenvoudige boodschap alleen maar sterker. Na de stilte wordt er een onderwerp aangeboden waarvoor je kunt bidden zoals, familie, collega’s, de kerk, vrienden, de situatie in de wereld, je buren, jezelf. Dit zorgt voor afwisseling in het gebedsleven. Je kunt gebruik maken van de gebedszinnen. Tot slot staan er woorden van zegen, waarmee je er op uitgestuurd wordt de wereld in. Leef!

Dit gebedsboekje biedt meer. Er zijn vier gravures opgenomen die het kerstevangelie laten zien. Elke week heeft ook een korte column, inleidende woorden over advent, die gebruikt kan worden in een gebedsontmoeting met anderen. Bij elke dag staat een kort stukje over christenen die ons zijn voor gegaan, de wolk van getuigen en wat zij in de stille omgang met God ontdekt hebben of gedaan.

Het blijkt dat deze manier van bidden veel christenen aanspreekt. Steeds meer protestanten putten voor hun geloofsbeleving uit de tradities van het klooster en ontdekken de zegen van rust, ritme, stilte en ritueel. Hoewel het in eerste instantie liturgisch kan overkomen, die voorgeschreven teksten, heb ik ervaren dat het goed kan zijn. Door de herhaling komt het in je hoofd en kan ik het op elke plaats op roepen, zelfs als ik op de fiets zit en de zon zie opkomen: ‘van zonsopgang tot zonsondergang moet Uw naam worden geloofd’. De woorden uit het gebedsboek komen niet alleen uit oude kloosterboeken, maar bijvoorbeeld ook uit liedteksten van Sela. Het feit dat dit boekje ook gebruikt kan worden in gebedsgroepen geeft het boekje een meerwaarde.

Ik denk dat het gebruik van dit gebedsboek je dichter bij God zal brengen, in je hart ruimte maakt voor Jezus. Dat is wat God wilde toen Zijn Zoon geboren werd in Bethlehem. Gelukkig dat je na het kerstfeest niet hoeft te stoppen met deze manier van stille tijd houden, maar verder kunt met het grote gebedsboek ‘Bid Luister Leef’ voor het hele jaar.

 

Jouw waardering

Geef jouw waardering voor dit boek:

[Total: 0 Average: 0]

 

Like en deel deze recensie:



Een reactie op: Bid Luister Leef

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.