Boekenmening

18150

Een ketting van hoop

Halvorsen Schreck, Karen

Historische roman

10-12-2018

Ruth Warren is een pasgetrouwde vrouw, ze woont in een arbeiderskamp bij de olievelden in het Texas van 1934. Ze voelt zich heel erg gelukkig hoewel ze niet veel te makken heeft, totdat haar man Charlie bij een olie-uitbarsting omkomt in de brand die erbij gepaard gaat. Ruth moet terug naar haar ouderlijk huis in Alba waar ze een heel strenge jeugd heeft gehad. Ze verzinkt in een diepe depressie. Uiteindelijk dwingen haar vader en moeder haar uit bed te komen en iets te gaan doen. Dan gaat ze naar de vrouw die haar enige toeverlaat was, juffrouw Berger, de bibliothecaresse. Vroeger hielp ze haar al en opnieuw pakt ze de taak als assistente op. Ze ziet voor zichzelf geen enkele toekomst meer.

Voordat ze naar de olievelden vertrokken, had juffrouw Berger voor Charlie en Ruth allebei een aanvraag de deur uitgedaan naar een universiteit omdat de twee goede scores hadden op school. Tijdens de rouwtijd komt juffrouw Berger met een positief bericht aanzetten. Ruth krijgt een volledige studiebeurs aan de Union University in Pasadena in Californië.

Ze accepteert de beurs en vertrekt, maar niet voordat ze al iets te maken heeft gehad met rassendiscriminatie. De bibliothecaresse leent via een geheime zijdeur boeken en artikelen uit aan zwarte mensen. Ze heeft een goede verstandhouding met hen. Door de bibliothecaresse wordt ook een nare actie van de KKK verijdeld. Ruth krijgt mee wat er had kunnen gebeuren en staat voor het eerst stil bij de ongelijkheid in het land tussen groepen mensen.

In Pasadena breekt er een totaal nieuwe tijd voor Ruth aan. Ze heeft een leuke kamergenote en ze studeert met heel veel plezier en heel hard. Ze valt op en wordt daardoor de assistente van een professor. Ze heeft al een half jaar op deze manier een ontzettend mooi leven totdat de professor letterlijk alles voor haar verknalt en weer stort haar wereld in elkaar. Ze zoekt onderdak bij Thomas met wie ze tijdens de kerstvakantie bevriend is geraakt. En dat is in een Mexicaanse enclave. Omdat ze een zware hersenschudding heeft opgelopen tijdens het incident met de professor, wordt ze door een Mexicaanse jonge vrouw verzorgd die verstand heeft van geneeskunde. Ze worden vrienden en in dit dorp pakt Ruth haar leven opnieuw op en gaat de kinderen lesgeven, samen met haar vriend. De haat tegen deze mensen, die uitgebuit worden door de Amerikanen loopt op en op een bepaald moment loopt alles uit op een vreselijk drama.

Toch is er in het hele boek ontzettend veel hoop te vinden. De veerkracht van mensen die in een vreemd land hun bestaan moeten bouwen, is een hoofdpunt, dat geldt zowel voor Ruth als voor de mensen met wie ze te maken krijgt. Er lopen parallellen tussen Ruths situatie en die van de mensen die ze ontmoet en daarom krijgt ze liefde voor de vreemdeling en zet ze zich voor hen in. Een prachtig boek, dat zeker nu gelezen moet worden!

18149

Het geheim van de notaris

Nebbeling, Johan

Verhalenbundel over notarissen

07-12-2018

Achter de deur van een notaris gaat een wereld van emoties schuil, is de eerste regel van de flaptekst. Notarissen vertellen wat ze allemaal meemaken in hun spreekkamer en dat is heel wat meer dan erfenisafhandelingen en hypotheekkwesties.

Het is heel interessant om te lezen wat een notaris zoal beleeft. Een verloren broer die tijdens de begrafenis van zijn moeder het ouderlijk huis laat leeghalen, een welgestelde ondernemer die met zijn vrouw een testament opstelt en dan alles aan zijn minnares nalaat. Opofferende ouders, door twisten verscheurde families en mensen die uit zijn op de erfenis van een oom of tante en later blijkt dan dat het aan iemand anders of een goed doel nagelaten is. Schrijver, journalist en bladenmaker Johan Nebbeling is een geboren verteller.

18148

Nooit meer terug

Weaver, Tom

Thriller

06-12-2018

Een bloedstollend spannend verhaal ontvouwt zich nadat een compleet gezin verdwenen is: Carrie, Paul, Annabel en Olivia Ling. De ene plotwending volgt op de andere terwijl de lezer probeert David Rakers’ zoektocht bij te houden. Hij komt er al snel achter dat er mensen zijn die niet willen dat hij het gezin vindt, laat staan dat ze willen dat hij op zoek is.

Tijdens zijn zoektocht, waarbij behoorlijk wat mensen het leven laten, komt hij steeds meer te weten over een internationale kwestie, die tijd en plaats overstijgt. Iedere keer word je als lezer weer verrast door de nieuwe ontwikkelingen. Je kunt geen momentje uitrusten, want dat doet David Raker ook niet. Hij gaat maar door, nachten zonder slaap, dagen zonder een fatsoenlijke maaltijd, momenten vol geweld.

Zelfs nadat het boek uit is, snap je nog niet hoe iemand dit verhaal kan verzinnen. Een avontuur van 555 bladzijden en geen moment zonder spanning! Ongelooflijk!

18147

Droog

Oirschot, Robert van

Historische roman

04-12-2018

Toen ik dit boek ontving begon ik gelijk te lezen, enthousiast geworden door de mooie en spannende cover. Het lijkt wel een film.

Het verhaal begint bij twee jongens; de een groeit op in Rotterdam en de ander in Amsterdam. Levens die bijna gelijk lopen en elkaar kruisen bij een bokswedstrijd. Deze wedstrijd wordt beïnvloed door de zucht naar geld en hierdoor worden er keuzes gemaakt die vooral het leven van de Amsterdamse Antonie veranderen. Waar de Rotterdamse Bep besluit om mee te doen aan de Olympische Spelen en van boksen zijn vak te maken, wordt Antonie gedwongen om zijn bokstalent in de praktijk te brengen in de Amsterdamse onderwereld. Met succes.

Het verhaal is mooi en erg beeldend geschreven, je voelt als lezer bijna de klappen die de hoofdrolspelers incasseren.
Naast dit verhaal spelen diverse hoge heren een grote rol. Als een van hen bedenkt om naar Amerikaans voorbeeld de Drankwet of Droogwet in te voeren in ons land en een ander de wens heeft om de Olympische Spelen van 1928 naar Amsterdam te halen, worden deze twee ideeën tegen elkaar ingezet als een soort kwartetspel. Er komen bekende namen voorbij als Abraham Kuyper, de voorzitter van de ARP en Prins Hendrik, de echtgenoot van Koningin Wilhelmina. Hierdoor kan de liefhebber van historische verhalen echt genieten van het boek. Er komen wel veel historische feiten voorbij waardoor de spanning iets wegvalt.

De liefhebber van spannende boeken en thrillers zal genieten van het verhaal van de twee jongens en hun vrienden die zich soms letterlijk naar boven vechten. De agressie van de criminele bendes die Amsterdam beheersen, voeren de spanning heerlijk op.

Dan is er nog het verhaal van Helena, de grote liefde van Antonie. Zij zorgt voor de nodige romantiek en drama, maar zij laat zien dat de vrouw in de jaren twintig echt moest vechten voor de rechten die we nu zo gewoon vinden. Zij heeft een grotere rol dan de lezer in het begin doorheeft en weet subtiel de situatie te keren op het moment dat Antonie de weg en zijn vrienden volledig lijkt kwijt te raken.

In dit boek is dus door het gebruik van verschillende personen en invalshoeken ruimte voor liefhebbers van verschillende genres. Ik genoot van het verhaal op zich maar vond dat er achteraf wel veel aandacht was voor de politici.
Het einde kwam iets te abrupt en ik vond het jammer dat het verhaal afgelopen was op het moment dat er een nieuwe mogelijkheid kwam voor de personages in het verhaal. Misschien een aanloopje naar een deel 2? Ik hoop het echt!

18146

Het boek van de Baltimores

Dicker, Joël

01-12-2018

Marcus Goldman is de schrijvende hoofdpersoon van dit boek. Hij vertelt hoezeer hij zijn oom en tante en twee neven uit Baltimore, de andere Goldmans, bewondert. Alles aan hen voelt mooier, beter en spannender dan het leven bij hemzelf thuis. Iedere vakantie kijkt hij ernaar uit om met zijn neven op te trekken. Het wordt de Goldman Gang. Maar zo mooi als hij het door zijn jongensogen ziet, is het allemaal niet. Er spelen enorme problemen in de levens van deze familie. Problemen die steeds ingewikkelder worden en uiteindelijk uitlopen op een drama.

Als buurmeisje Alexandra ook lid wordt van de Goldman Gang wordt de kluwen nog moeilijker te ontwarren. Langzaam ontwikkelt zich met het verhaal ook het beeld van de hoofdrolspelers. Dat beeld moet je als lezer steeds weer bijstellen, want Marcus realiseert zich als volwassene pas hoe eenzijdig zijn kinderlijk beeld van de familie is geweest. Het gaat soms zo ver dat je de werkelijkheid niet kunt leren kennen omdat andere personen het tegendeel beweren van wat Marcus altijd dacht.

Dat maakt het boek geloofwaardig en dramatisch triest. In het leven van een gewone familie komen de vreselijkste zaken voor en het lijkt, omdat je door de ogen van Marcus leest, zo logisch dat het allemaal plaatsvindt. Het ontbreken van enige hoop of notie van eeuwig leven, maakt het verhaal nog triester.

Knap en boeiend geschreven. Het stemt tot nadenken over hoe je zelf in het leven staat en omgaat met familierelaties.

18145

Nummer 49

Dekker, Ted

Spannende fantasyroman

Sjoerd Veenman

30-11-2018

Ted Dekker is de intelligente en originele auteur van zowel misdaadverhalen, historische romans als fantasyromans, terwijl hij deze genres in veel van zijn boeken combineert. Vaak met verrassende effecten. ‘Nummer 49’ zit in de fantasyhoek en doet denken aan zijn bekende Cirkelserie. Die bestaat uit gekleurde titels als ‘zwart’, ‘groen’ en ‘wit’. Hierin heeft hij een wereld geschapen die in dit nieuwe boek terugkomt.

Hij doet dat knap en fantasierijk, maar als je – zoals ik – opnieuw zo’n wereld binnenstapt, is die niet meer nieuw. Nummer 49 lijkt me eerlijk gezegd net een beetje te veel op de Cirkelboeken. Die serie begint met iemand die vanuit de bestaande werkelijkheid in een fictieve wereld terechtkomt, en in dit boek is dat eveneens het geval.

De hoofdpersoon uit de Cirkelserie moet zowel de nieuwe als oude wereld redden, en precies diezelfde opdracht krijgt Rachelle, een jonge blinde vrouw die opgroeit in een beschermde omgeving. Zij blijkt ‘nummer 49’ te zijn, de negenenveertigste in een rij van mystici van wie de geboorte lang geleden is voorspeld. (49 is zeven maal zeven, zoals je vast al was opgevallen, en dat is natuurlijk niet toevallig.) Aan haar de taak om in een zoektocht naar de ‘vijf zegels van de waarheid’ wereldreddend bezig te zijn.

De boeken van Ted Dekker zijn spannend, slim en zitten vol Bijbelse symboliek en dat alles boeit me, maar zoals ik al schreef: de originaliteit viel me dit keer een beetje tegen.

18144

Jezus

Endo, Shusaku

Verhaal over Jezus

27-11-2018

Het verhaal dat Endo – ongetwijfeld vaardig – schetst over Jezus’ leven, ervaar ik als eenzijdig en door een onthutsend filter gehaald. Ik ervaar het niet als een roman en ik kan mij in geen van de personen inleven, hoewel zij zeer dichtbij komen. Het is hooguit een betoog in verhaalvorm of een verhaal dat het karakter van een betoog heeft.

Endo maakt zijn punt door veel herhalingen duidelijk. Eén soort herhaling heeft me onaangenaam getroffen: “daar zijn we niet zeker van.” Terwijl Endo met heel veel stelligheid aan een kant de geschiedenis beschrijft zonder deze suggestie, plaatst hij sommige gebeurtenissen en uitspraken in de sfeer van legendevorming of de uitdrukkingen van ‘de vroege kerk’ of andere mistige bronnen. Door dat strategisch toe te passen wordt Endo’s werkelijkheid vormbaar naar zijn eigen inzichten. Let wel, hij kent de Bijbel goed en juist daarom goochelt hij met de teksten. Zo stelt hij bijvoorbeeld dat Jezus’ geboorte door de schrijvers van de evangeliën wordt geplaatst in Bethlehem omdat ze de profetische tekst uit Micha kennen. Of dat de intocht in Jeruzalem niet zo gebeurde (op een ezel en de mensen met palmtakken) maar dat ze het zo beschreven omdat de schrijver een gedeelte uit Zacharia hier in het verhaal brengt. Maar dat is volgens mij ontzettend vergezocht.

Om zijn punt van de totale weerloosheid van Jezus in de laatste uren van zijn leven te benadrukken, gaat Endo zo ver dat hij schrijft dat Jezus vanaf zijn arrestatie geen enkel wonder heeft gedaan, en laat daarmee buiten beschouwing dat hij het afgeslagen oor van Malchus uit Johannes 18:10 weer heeft genezen. Zo komen er meer beschrijvingen voor in het boek waarbij ik me juist weer andere details herinnerde. Dat Jezus in Bethlehem geboren zou zijn of uit de dood is opgestaan kan waarheid zijn voor je hart, maar hoeft volgens de schrijver geen feit te zijn. Volgens Endo hebben de leerlingen van Jezus het met het Sanhedrin op een akkoordje gegooid, daarom zouden zij niet gearresteerd en berecht zijn, hij beweert dat het anders niet zo had kunnen zijn dat de discipelen in Jeruzalem hadden kunnen blijven tijdens de verhoren en terechtstelling van Jezus. Ik geloof er geen spat van. Als je weet dat jouw leraar zal worden opgepakt, ga je niet met hem mee om in dezelfde tuin te gaan slapen. Dan zorg je toch echt dat je er niet bij bent als dat gebeurt. Endo plaatst het laatste Avondmaal in een huis waar iedereen toegang had en de belangstelling van veel volgelingen groot was. Maar ik krijg juist de indruk uit de Evangeliën, dat Jezus bewust de plek waar hij met zijn leerlingen at tot het laatst geheim hield, gezien zijn opdracht aan Petrus en Johannes om de maaltijd te gaan klaarmaken in een huis waar een man binnen zou gaan, zonder het adres te noemen.
Toch is het voor je beeld van de tijd en de plaats waar Jezus leefde ook verrijkend om het boek van Endo te lezen, bijvoorbeeld als hij beschrijft hoe Maria Jezus zalft, omdat dit in totale overeenstemming was met de roep dat Jezus, de Messias, letterlijk gezalfde is en hoe dit vervolgens de ergernis van Judas opwekt, omdat hij op dat moment waarschijnlijk al vindt dat Jezus zijn Messiasschap niet waarmaakt op de manier die hij veronderstelde.

Het hele verhaal van Endo draait om een stelling, waarbij ik de clou totaal mis: er is volgens hem verschil tussen feit en waarheid. Wat Endo doet is precies waar Paulus in zijn brief aan Timoteüs voor waarschuwt. Dat mensen hun oor van de waarheid zullen afkeren en zich naar de verdichtsels keren. Paulus raadt Timoteüs aan om nuchter te blijven, het lijden te aanvaarden en het werk van een evangelist te doen. Dit boek bevat niet het goede nieuws. Het is een mystieke misser. Een invuloefening. Een eigen interpretatie. Jezus is niet de persoon die in de harten van mensen verder leeft omdat hij aan de liefde voor een paar leerlingen is gestorven. Nee, Jezus heeft zijn Heilige Geest gezonden, die in de harten van mensen leeft, die aannemen dat Jezus uit liefde voor hen voor al hun zonden is gestorven en is opgestaan met een nieuw lichaam en naar God de Vader is gegaan. De centrale boodschap van de Bijbel is niet te vinden in het boek van Endo.

18143

Anna's twijfels

Doorn, Dani van

Historische streekroman

27-11-2018

Anna’s twijfels is een mooie schets van het begin van de vorige eeuw. Anna, die gewend is aan de luxe van de grote stad Rotterdam verhuist naar het dorpje Waalre in Brabant waar de moderne tijden nog niet echt door zijn gedrongen. Ze laat haar familie en vrienden achter en begint eigenlijk opnieuw op het landgoed dat ze van haar oom heeft geërfd.

Anna is een struise jongedame die wel weet hoe ze een bedrijf moet runnen samen met haar broer. Maar van het beheren van een landgoed heeft ze geen kaas gegeten. Gelukkig staat haar rentmeester voor haar klaar, maar heeft die geen dubbele agenda?

Het verhaal leest als een heerlijke roman, geschreven vanuit Anna. Ik vind haar stoer. Ze creëert ver van huis een nieuw thuis en zoekt eigenlijk een nieuw doel in haar leven. Alles behalve trouwen en achter de naaimand gaan zitten zoals van haar verwacht wordt. Ze komt wel leuke mannen tegen maar stelt zich er niet voor open. De personages zijn met een vleugje humor beschreven en de karakters komen goed uit de verf. De beschrijvingen van het Nederland voor de Eerste Wereldoorlog zijn duidelijk en direct.

De hoofdstukken lazen soms door de heel verschillende onderwerpen een beetje als een verzameling columns. Ze zouden het goed gedaan in een weekblad of de krant. Maar in een roman zou het iets meer in elkaar over kunnen vloeien. De les die de lezer na het lezen van dit boek heeft geleerd is dat je soms afstand moet nemen om tot beslissingen te komen. En daarmee laat Dani van Doorn zien dat er in een streekroman ook diepere lagen kunnen zitten.

Ik genoot van de cover, het is een heel mooie tekening van hoe Anna eruit gezien zou kunnen hebben. Ook is de lay-out goed verzorgd met mooie gekrulde letters boven elk hoofdstuk. Dat doet je denken dat je een dagboek aan het lezen bent maar het is niet in de ik-vorm geschreven. Tot slot wil ik opmerken dat de historische feiten vermengd met een fictief verhaal dit boek tot een mooi geheel hebben gemaakt. Een heerlijk lezende roman!

18142

Een vrouwelijke odysseus n'zid

Mokeddem, Malika

Spannende mysterieroman

26-11-2018

Een jonge vrouw komt bij in de kuip van een zeilschip midden op zee. Ze heeft een harde klap gehad waardoor ze een stuk van haar geheugen kwijt is. Zo begint de zoektocht naar wie ze is en waarom ze daar is. Dan vangt de reis aan. Een reis die adembenemend is voor de lezer, vooral als je zelf nog nooit over de mediterrane wateren hebt gevaren. Wat is de Middellandse Zee prachtig.

Stukje bij beetje hervindt Nora haar geschiedenis. Een multinationale geschiedenis waarin je meegesleept wordt door de emoties en het temperament van deze door en door Franse vrouw en toch niet. Tijdens de tocht ontmoet ze een andere solozeiler. Hij blijft een beetje in de buurt omdat hij zich zorgen maakt over haar. Ze heeft een behoorlijke bloeduitstorting in haar gezicht door de klap en dat wekt zijn zorg op en ook dat ze als vrouw alleen zeilt, dat doen niet veel vrouwen.

Je beleeft haar geestelijke en letterlijke Odyssee mee, door haar gedachten, ervaringen en emoties. In flashbacks wordt haar levensgeschiedenis verteld en het boek eindigt op een kruispunt in haar leven.

Dit boek is heerlijk als vakantieboek en onderhoudend omdat het sage en geschiedenis ineen is.

18141

De schaduwdokter

Plass, Adrian

Sjoerd Veenman

24-11-2018

Adrian Plass is bij uitstek een schrijver die de christelijke wereld, waarvan hij zelf deel uitmaakt, een spiegel wil voorhouden. En daar slaagt hij soms heel goed in. Sommige van zijn boeken zijn behoorlijk humoristisch. Andere serieuzer. ‘De schaduwdokter’ valt in die laatste categorie. Plass zelf noemt dit boek ‘het moeilijkste dat ik ooit heb geschreven.’

Hoofdpersoon Jack is een kerkelijk meelevende vrijgezel met een nogal saai leven. Het geloof is belangrijk voor hem, maar bestaat meer uit verplichtingen als uit vreugde. Zijn oma is een van de weinige mensen met wie hij echt kan praten en als zij overlijdt heeft hij het daar moeilijk mee. Dan blijkt dat ze hem een brief heeft nagelaten. Via die brief komt hij in contact met een man die een grote rol in de laatste levensfase van zijn oma heeft gespeeld. Hij noemt zichzelf ‘De schaduwdokter’. Deze wonderlijke ‘arts’ blijkt iemand te zijn die op onverwachte ogenblikken in mensenlevens opduikt, om hun nieuwe levensvreugde te bezorgen. Als de man aan Jack voorstelt om te gaan samenwerken, besluit hij daarop in te gaan, en daarna verandert zijn leven.

Ik heb het idee dat Plass zich in dit boek afzet tegen een ‘christendom aan de buitenkant’ en wil benadrukken dat het vooral om de praktijk van het leven gaat. Daarin maken de hoofdpersonen m.i. soms wel eigenaardige keuzes. Plass slaagt er goed in om je nieuwsgierig te houden. Tijdens het lezen wil je het antwoord op verschillende vragen vinden. Sommige antwoorden krijg je. Andere niet.