202389

Alleen

Greetje van den Berg

roman

Lodewijk Ivo Crijns

23-05-2022

Zeer boeiend boek over een weduwnaar die in aanraking komt met een narcistische vrouw die hem in de loop van enkele jaren geheel inpakt, met hem trouwt en hem doet vervreemden van vrienden en familie. Uiteindelijk wordt hij van haar bevrijd door zijn vroegere schoonfamilie. Zeer actueel boek, met name omdat het deze keer laat zien dat narcisme ook bij vrouwen voorkomt, niet alleen bij mannen. Zeer herkenbaar geschreven. Aanrader! Er volgt nog een tweede deel.

202388

Zinvol leven

Els J. van Dijk

levenskunst

23-05-2022

Zinvol leven is een boek vol wijze raad en tegelijkertijd een werkboek. Je kunt er op de gelinieerde pagina’s na elk hoofdstuk je aantekeningen in maken. En ook zijn er een paar prikkelende vragen te vinden na elk hoofdstuk. Het boek is fris vormgegeven. Voor jonge mensen, maar ook voor ouder dan jong, zinvol om tot je te nemen. Een korte lijst van bronnen op de laatste bladzijde. Het boek staat ook vol quotes van mensen uit de geschiedenis of liederen uit onze tijd. Het boek staat vol moedige hoop tegen de klippen op. Bijvoorbeeld de moed van Dietrich Bonhoeffer, die de kans had om weg te gaan uit Duitsland maar in plaats daarvan stierf als verzetsheld. Zinvol leven kent heel veel facetten. Het gaat over de houding van je hart. Over je motieven. Over je bereidheid. Over je omgang met problemen en moeilijkheden. Over de mate waarin je kunt ontvangen.

Opmerkelijke uitspraken van Els: “Je moet iets van de slang overnemen (zijn slimheid) om te begrijpen wat je bedreigt en dan gáán als een duif (argeloos).” “Het tegenovergestelde van liefde, van kunst, van leven: onverschilligheid.” Het intensieve van onze tijd en cultuur: “Ieder heeft de taak om gelukkig te worden.” Als je dit zo leest, begrijp je meteen, dat het niet waar is en dat het toch zo schrijnend is dat heel onze cultuur dit verkondigt als waarheid. Gelukkig ben je als kind van God bevrijd van die taak, heerlijk! En wat is hoop? Hoop is niet ‘wat je had verwacht’; het is wat je nooit hebt durven dromen!

Prachtig boek. Belijdenisgeschenk; cadeau voor als iemand zich laat dopen; helpend als iemand in zijn of haar laatste middelbare schooljaar zit; of in een tussenjaar zit; of al aan het studeren is. Of gewoon zo maar, omdat het je helpt te groeien en een nieuwe kijk op jezelf te krijgen.

202387

Harthorend

Harry van de Pol

levenskunst

23-05-2022

Door de podcast ‘Bij Jorieke’ met Harry van de Pol te luisteren, werd ik nieuwsgierig naar dit boek: Harthorend. Dit boek over luisteren heeft een bredere insteek dan ik in eerste instantie verwachtte. Een sterk uitgangspunt is dat je pas goed kunt luisteren naar anderen als je ook goed kunt luisteren naar jezelf. Daar zit een scharnierpunt.

Gelukkig reikt Harry dan ook verschillende zaken aan om dat te leren. Hij maakt het nog helderder met goede voorbeelden, zodat je ziet hoe dat bij iemand anders ging. Het kwartje moet vallen. En dat gaat pas als je gaat oefenen met luisteren. Gelukkig bekent Harry dat hij zelf graag praat. Bijzonder dus, dat hij dit boek heeft geschreven. Sleutelwoorden: Zonder oordeel angst behoefte ruimte echt horen proeven gevoel begrijpen aanvaarden erkennen luisteren met de intentie om te geven.

202386

De zwarte koningin

Catharina Botermans

historische roman

23-05-2022

Fiora Salviati, de mooie dochter van de bibliothecaris die door Catherine de Medici wordt aangetrokken, komt op die manier aan het hof van deze oude koningin. De koningin heeft haar eigen bijzondere geschiedenis. Ze trouwt met de Franse koning Hendrik II. In de tijd dat deze historische roman speelt, is zij oud en heeft ze te maken met een strijd om de troon van Frankrijk, die Catherine wil behouden voor de Valois. Maar haar zoon Henri heeft niet zoveel belangstelling voor de instabiele politieke situatie in Frankrijk, waar twee partijen voortdurend met elkaar overhoop liggen: de hugenoten en de katholieken. Fiora wordt Catherines eerste hofdame en er ontwikkelt zich een hechte band tussen die twee, hoewel dat op langere termijn een haat-liefde verhouding wordt doordat Catherine wil dat Fiora in de hofhouding van haar zoon infiltreert en haar informatie geeft over wat er tijdens de avonden tussen Henri en zijn intimi wordt besproken en gedaan.

Ze doet het, maar komt daardoor in een onmogelijke positie terecht. Ze heeft liefde opgevat voor de jonge schildersgezel Amédee van Catherines hof en tegelijkertijd wordt haar het hof gemaakt door een van Henri’s intimi, die ze dus aan het lijntje moet houden om in de kring van intimi te kunnen blijven. De situatie wordt steeds minder prettig en de opdrachten komen steeds minder overeen met haar geweten. Tijdens deze ontwikkelingen gaat het over de onverkwikkelijke zaken die in Parijs gebeuren en lees je over de Bartholomeusnacht, waarin De Coligny, de voorman van de Hugenoten bruut aan zijn eind komt.

202385

De openbaring van Zacharia

Peter Scheele

Bijbelstudie

Sandrina Wijnholds

23-05-2022

Dit boek is een mooie uitgewerkte studie over het Bijbelboek Zacharia. Hoewel deze studie voortbouwt op zijn eerdere boek ‘De beelden van Openbaring’, is dit boek heel goed als een opzichzelfstaand boek te lezen. Peter Scheele weet de profetieën in het groter verband van de profeten Ezra, Haggaï en Daniël neer te zetten. Hij beschrijft daarin heel mooi de historische context van de terugkeer van de ballingen vanuit Babel en het tijdspad waarin de profetieën geschreven werden. Vandaaruit worden hoofdzakelijk de duiding en de verbanden binnen de profetieën gezocht. Hij geeft daarmee een mooie inkijk in de tijd waarin Zacharia leefde en de toekomstverwachting die de profeten hadden. Na het lezen van deze studie zullen de verbanden met het tweede testament (NT) en Openbaring ook meer helder worden. Om de grote lijn van het gehele boek te blijven volgen is het wel aan te raden om de hoofdstukken relatief snel na elkaar te lezen.

Peter Scheele is goed in staat om zijn lezers op een eenvoudige wijze in relatief complexe verbanden mee te nemen. Er worden in zijn uitleg geregeld Bijbelteksten aangehaald, die ook duidelijk gemarkeerd worden. Daar waar de beeldspraak soms wat lastiger te duiden is, heeft hij soms een neiging om wat speculatief tot een invulling te komen. Jammer dat hij daarbij relatief weinig vermeldt uit welke bronnen hij geput heeft. Zijn schrijftrant neigt vooral naar spreektaal; het taalgebruik is soms wat populair en luchtig. Enerzijds is dat bij de best pittige inhoud vlot en verfrissend, maar anderzijds doet het soms wat afbreuk aan de inhoud.  Desalniettemin beveel ik dit boek van harte aan bij allen die zich grondig willen verdiepen in Zacharia want dit boek draagt zeker bij om de grote lijnen in de profetieën helder te krijgen.

202384

Paarse wolken zwarte zon

Ina van der Beek

roman

23-05-2022

Jannes dochter Marthe is geboren met een verstandelijke beperking. Op haar werk leert ze Erik kennen die hersenschade heeft opgelopen bij een motorongeluk. Ze worden verliefd en krijgen een relatie. Janne heeft haar keer op keer gewaarschuwd dat Marthe niet met Erik naar bed mag gaan. Marthe verzekert haar dat ze dat niet zal doen. Dan blijkt dat ze zwanger is. Janne is helemaal van slag maar Marthe verzekert haar dat ze niet met Erik in bed heeft gelegen. Ze vertelt haar moeder dat het fijn was om met Erik op de bank te knuffelen.

Ze trouwen en Marthe trekt bij Erik in die al een huis heeft. Als baby Janneke geboren wordt, blijkt dat Erik niet tegen haar gehuil kan. Als het hem te veel wordt, trekt Marthe een tijdje bij haar moeder in maar het helpt niet. Erik gaat er uiteindelijk vandoor en Marthe blijft achter met Janneke.

Ondanks dat ze begeleiding krijgt, gaat het niet helemaal goed.

Als Janneke naar school gaat, komt ze er langzamerhand achter dat het er bij haar thuis anders aan toegaat dan bij andere kinderen. Ze komt emotioneel veel tekort en dat uit zich in allerlei dingen. Ze krijgt een relatie met Luuk maar dat gaat moeizaam. Ze besluit een eind te maken aan de relatie.

In deze aangrijpende roman krijgt de lezer een goed beeld van iemand met een beperking.

202383

Rome en het Nieuwe Testament

Heikoop, Martin

Geschiedenis

25-04-2022

Dit boek beschrijft de Romeinse cultuur ten tijde van het Nieuwe Testament. De lezer krijgt een duidelijk beeld van verschillende facetten van het leven in die tijd, zoals de opkomst en de regering van Rome, de verschillende keizers, het leger en de Romeinse godsdienst. Er wordt ook aandacht geschonken aan de sociale verhoudingen, de economie en de cultuur. Het verkeer en de communicatie komen eveneens aan de orde. Het is op een interessante en toegankelijke manier beschreven.

Lukas lijkt in Handelingen te verwijzen naar klassieke schrijvers. Paulus houdt in Handelingen 17 zijn verdedigingsrede op de manier van Socrates.

Dit boek is een aanrader voor lezers die geïnteresseerd zijn in de achtergronden van het Nieuwe Testament.

202382

De buurtbarbecue

Lagen, Gerjanne van

roman

25-04-2022

In deze novelle wordt het leven van verschillende bewoners van de Kruisingastraat beschreven.

Op een dag krijgt iedereen een uitnodiging voor een buurtbarbecue. Er wordt gevraagd met hoeveel personen men komt. Iedereen reageert op zijn eigen manier. De soldaat met PTSS gooit de envelop met de uitnodiging weg. De weduwnaar die nog steeds treurt om zijn vrouw, schrijft dat hij met twee personen komt. De moeder met de gameverslaafde zoon geeft door dat ze met z’n drieën komen in de hoop dat haar zoon meegaat.

Er zijn tien hoofdstukken waar het huisnummer van de betreffende bewoner(s) boven staat. Elk hoofdstuk beschrijft een persoon of familie met hun zorgen en problemen. Aangrijpend is het verhaal van de soldaat met PTSS; Sara’s tekentalent wordt in de grond geboord door haar vader die haar tekeningen weggooit en keer op keer zegt dat ze een dom gansje is; Ellen heeft geen contact meer met haar broer. Hij ging na het overlijden van hun moeder naar het buitenland en trouwde daar. De onbekende schoonzus staat onverwacht bij Ellen voor de deur met een verzoek.

Op de flaptekst staat: Als de buren elkaar ontmoeten bij de barbecue vermoeden ze niet half wat zich achter de voordeuren van bun buren afspeelt.

Deze zin is overbodig want de buren ontmoeten elkaar niet; de barbecue wordt niet beschreven.

De lezer wordt door deze zin nieuwsgierig gemaakt naar iets wat in dit boek niet gebeurt.

Voor in het boek staat een Latijnse zin zonder vertaling. Het betekent: ieder huisje heeft zijn kruisje.

Het is een vlotlezend boek maar de lezer blijft dus met de vraag zitten hoe de buren op elkaar reageren.

202381

Paradijsbloem

Henriëtte van 't Wout

roman

25-04-2022

2 out of 5 stars

De eerste zin van dit verhaal is tekenend voor de hoofdpersoon Julia. Ze krimpt ineen. Julia krimpt bijna overal: in haar gezin van herkomst; in het tegemoet treden van haar onbekende werelden; in haar contacten. Met het krimpen is er ook het stil zijn. Geen woorden hebben. De neiging tot vluchten. Het lijkt of Julia een stevige opvoeding heeft gehad maar het is een rammelend raamwerk. De regels thuis blijken in de boze buitenwereld niet te werken en Julia ontdekt vrijwel niets over het bouwen van een relatie met zichzelf en de mensen om zich heen. Ze blijft haar identiteit zoeken in de oude vormen en regels en ze blijft zichzelf veroordelen omdat die niet voldoen. Ze wordt verliefd. Dan neemt ze andere beslissingen dan je misschien zou verwachten.

Ze gaat er niet voor om haar eigen leven te bouwen en voor zichzelf op te komen maar om in afhankelijkheid van een man te leven. Ze krimpt zelfs tegenover hem en neemt genoegen met een veredelde schoonmaakbaan. Haar ouders zitten vast in het raamwerk en ondernemen schadelijke acties.

Angst en spanning zijn de hoofdingrediënten in deze liefdesroman. Nergens is sprake van een ommekeer of herstel. Dat vind ik een gemiste kans. Het is misschien moeilijk maar niet onmogelijk om een liefdevolle basis te creëren, ook in een reformatorisch gezin. Het is mogelijk om dezelfde vragen die Julia heeft in een minder karikaturale setting te plaatsen. Er zijn kansen in zo’n roman om de seksualiteit een mooiere rol te laten spelen.

In dit boek is de maagdelijkheid het scharnierpunt in de gezinsdogmatiek en bevordert een schuld en schaamtecultuur. Daardoor gaat de seksualiteit ondergronds en voert oorlog tegen het geloof, waarbij het geloof als het niet tot leven is gekomen, het onderspit delft en niet meer blijkt te zijn dan een set regels.

De paradijsbloem staat in dit boek symbool voor de maagdelijkheid. Het wordt een symbool van schaamte en schuld, net als het witte zakdoekje, speciaal geborduurd voor de maagdelijke bruid. Beide boeken zetten de orthodoxie te kijk en bieden geen hoop voor het gelovige tienermeisje. Geen hoop dat ze aan die set regels zou kunnen voldoen. Aan het eind van dit boek lijkt de hoofdpersoon veroordeeld tot een herhaling van zetten.

De proloog geeft een vervreemd gevoel door grensoverschrijdende seksuele uitingen van de gynaecoloog, die Julia bezoekt. De epiloog laat de lezer onbestemd achter door nieuwe en schokkende informatie. Er zijn kleine taalfouten, maar ook stijlfouten. Wanneer je hard remt, schiet je lijf naar voren en niet, zoals de schrijfster beweert naar achteren. Maar daar valt nog mee te leven.

Henriëtte van 't Wout reageert:

In de wetenschap dat iedere lezer vanuit zijn eigen referentiekader recenseert, is het niet mijn gewoonte om tegen een recensie in te gaan. Maar deze beschreven mening vind ik echt stuitend.
Deze recensie zegt waarschijnlijk meer over de denkwijze van degene die bij deze zijn mening geeft, dan over de inhoud van het boek.

202380

Vrouwen met autisme

Prazdny, Bronja

ervaringsverhalen autisme

Sandrina Wijnholds

25-04-2022

Veertien portretten in beeld en woord.

In dit boek komen veertien vrouwen aan het woord die hun ervaringen delen over hoe autisme hun dagelijks leven beïnvloedt. Dit boek biedt geen theoretische uitleg, maar eerlijke en persoonlijke verhalen over autisme bij vrouwen. Deze vrouwen vertellen op indrukwekkende wijze over hun moeite om staande te blijven in een wereld vol (tegenstrijdige) prikkels. Daarbij worden hun ervaringen van overprikkeling, hun moeite met sociale signalen en de leegte die zij kunnen ervaren bij het anders zijn, goed belicht. De inhoud is vlot en eenvoudig geschreven en eventuele moeilijke termen worden voor de leesbaarheid steeds in de voetnoten toegelicht. Bij elk verhaal worden de vrouwen met een foto en enkele persoonlijke feiten ingeleid, waarmee zichtbaar wordt dat deze vrouwen ondanks hun autisme actief in de maatschappij participeren. Hoewel er in deze verhalen enige overlap aanwezig is, wordt de moeite die deze vrouwen ervaren om zich aan te passen aan de eisen van het maatschappelijke leven, extra duidelijk. Wel is het daarbij jammer dat vrijwel alleen normaal tot hoger begaafde vrouwen aan het woord komen. Het boek biedt geen duidelijke handvatten of praktische tips, maar draagt wel bij aan meer begrip voor en herkenning van de problematiek die deze vrouwen ervaren. Daarom is dit boekje vooral aan te bevelen aan iedereen die in zijn of haar leven of kennissenkring met autisme te maken heeft.