Boekenmening

202460

De verloren ring

Kirsty Manning

roman

11-01-2023

Kate Kirby, een Amerikaanse geschiedkundige wordt gevraagd om een artikel te schrijven over een verborgen schat die in de 17e eeuw was begraven in een wijk in Londen en in 1912 werd opgegraven. Een enorme schat met unieke stenen in juwelen. Ze wordt in haar onderzoek naar deze juwelen begeleid door een fotograaf met wie ze al vaker mee heeft samengewerkt. Kate neemt de opdracht aan, maar heeft een dubbele agenda. Ze heeft een tekening van haar oma Esther die een Elizabethaanse knoop voorstelt. Zij wil tijdens het bezoek aan het museum in London ontdekken of de tekening overeenkomt met een nog bestaande knoop. Het verhaal van Esther Murphy wordt verteld naarmate Kates onderzoek vordert. Samen met de fotograaf reist ze naar een aantal interessante plaatsen op de wereld.

Van een mijn waar saffieren worden gedolven tot een kunstatelier in Parijs waar bepaalde technieken van emailleren aan haar worden uitgelegd. De benadering van de meesteremailleur verbindt het dragen van sieraden met de liefde en het verdriet in het leven.

Mensen zijn in staat om enorme schoonheid te creëren, om zowel liefde als verlies te gedenken. Juwelen spreken van een verlangen om bemind te worden, verbonden te zijn en herinnerd te worden. En dit is de kern van de twee verhaallijnen van deze roman.

Marcus, de fotograaf levert het romantische element in het verhaal van Kate. Het verhaal is gebaseerd op de echt gebeurde geschiedenis van de Cheapside Hoard. De schrijfster heeft zich goed ingelezen voordat zij dit verhaal waarin de personen uit haar eigen fantasie zijn ontsproten, heeft vormgegeven. Mijn complimenten voor het goed weergegeven contrast tussen die diepe armoede in 1912 in Londen, de enorme uitbuiting in de mijnen en het rijke westen met haar glossy magazines, galerieën en musea.

202459

Onmisbaar

Mirjam Kooijman

Young Adult roman

11-01-2023

Na het overlijden van haar moeder zorgt Jiska, als oudste dochter, met haar vader voor het gezin. Haar moeder is een paar weken na de geboorte van de jongste dochter, Debora, overleden. Debora heeft aan Jiska gevraagd of Jiska voor haar blijft zorgen tot ze groot is. Dit soort opmerkingen maakt pijnlijk duidelijk dat Jiska zich onmisbaar voelt.

Als ze Levi ontmoet klikt het direct tussen hen. Ze hebben goede, diepgaande gesprekken en voelen zich steeds meer tot elkaar aangetrokken. Hij woont echter een uur rijden bij Jiska vandaan, maar dat verhindert hem niet om haar regelmatig op te zoeken. Tevens hebben ze app- en telefonisch contact.

Als ze samen een dag naar het strand gaan, voelt Jiska dat Levi haar wil zeggen dat hij van haar houdt. Ze probeert de boot af te houden door telkens het gesprek op iets anders te brengen of een activiteit, zoals zwemmen, voor te stellen. Het kan immers niet? Ze kan geen relatie aangaan want ze moet voor Debora zorgen.

Levi ervaart dat Jiska een muur om zich heen bouwt en begrijpt niet waarom. Uiteindelijk strandt het contact en beiden hebben er vreselijk veel moeite mee.

Een boeiende vlotlezende YA-roman. De gevoelens van Jiska en Levi worden op een invoelende manier beschreven. Bij sommige passages kon ik mijn ogen niet droog houden. Er zit veel diepgang in het verhaal. De personen brengen hun problemen bij God en verwachten het van Hem.

202458

Levenslessen van Jakko

Kees Ritmeester

biografisch

11-01-2023

Jakko wordt geboren met het syndroom van Down. Na zijn geboorte antwoordt de kinderarts op de vraag van de ouders dat Jakko absoluut geen mongooltje is. Maar de ouders blijven twijfelen en een paar weken later bevestigt de arts dat Jakko het syndroom van Down heeft. Kees en zijn vrouw Korine laten alles over zich heen komen. Ze ondergaan een rouwperiode.

Kees voelt zijn onmacht en eenzaamheid maar hij weet het goed te verbergen. Hij is veel weg voor zijn werk en de meeste zorg voor de kinderen (na Jakko komen er nog drie) komt op Korine neer.

Kees erkent dat hij zijn gezin tekort heeft gedaan. Hij is hier open en eerlijk over en bekent dat hij het moeilijk vindt om hierover te schrijven.

Gaandeweg brengt hij meer tijd door met Jakko en bouwt een goede band met hem op. In plaats van hard te rijden over de snelweg, rijdt hij op binnendoorwegen met Jakko. Daar genieten ze beiden van.

Het boekje is mooi uitgevoerd in hardcover en met glanzende foto’s op de cover.
De hoofdstukken zijn kort, de meeste zinnen ook en dat leest vlot weg. Elk hoofdstuk eindigt met een levensles, zoals bv. ‘Via Jakko heb ik geleerd om met mezelf te praten. Te reflecteren. Zulke autoritten halen de haast uit mijn leven.’

202457

De schrijver van Nebukadnezar

Maarten Hertoghs

roman Bijbels-historisch

Kris Tavernier

11-01-2023

Met zijn boek ‘De schrijver van Nebukadnezar’ levert Maarten Hertoghs zijn tweede Bijbels-historisch roman af. De eerste was ‘Asaja’ en ging over het leven van de Judese koning Josia (2018). Met zijn tweede roman verplaatst de schrijver ons van de Judese geschiedenis naar de Babylonische geschiedenis. Of beter gezegd, de beide geschiedenissen worden met elkaar verweven. De gebeurtenissen in het boek spelen zich dan ook afwisselend af in Babel en in Jeruzalem. De twee hoofdpersonages zijn namelijk beiden schrijver, de ene is de Babylonische schrijver Mannu-ki, de ander is de Judese schrijver Elisama. Het lot brengt hen al snel samen.

Een historische roman

De roman speelt zich af in de zevende eeuw voor Christus. Wie de geschiedenis kent, weet dat Babylonië Jeruzalem veroverd en vernietigd heeft. In deze tijd situeert zich het verhaal. Maarten heeft diepgaand historisch onderzoek gedaan om zijn roman te schrijven. Een indrukwekkende bibliografie achter in het boek levert hiervoor het nodige bewijs. Eveneens heeft hij verklarende noten toegevoegd. Deze bevinden zich net voor de bibliografie in chronologische volgorde volgens de hoofdstukken. Ze vormen een nuttige aanvulling voor de geïnteresseerde lezer die nog wat verdieping wenst van de geschiedenis. De roman is overigens evengoed te lezen zonder steeds naar deze noten te bladeren. Verder zijn er ook nog twee appendixen toegevoegd, namelijk een over de kroniek van Nebukadnezar en een overzicht van de Babylonische maanden. Aan het begin van het boek zijn enkele kaarten toegevoegd die de lezer helpen om zich geografisch te oriënteren.

De schrijver geeft ons met deze roman een inkijk in die spannende tijd die voorafgaat aan de val en de ondergang van Jeruzalem. We worden zowel meegenomen naar het Babel als naar het Jeruzalem van die tijd.

Het verhaal

Begrijp mij niet verkeerd, dit boek is geen geschiedenisboek maar wel degelijk een roman die zich afspeelt in een bepaalde geschiedenis. De spil van het boek draait om de relatie tussen de twee schrijvers. Ze zijn heel verschillend, maar blijken toch ook veel gemeen te hebben. Via deze twee schrijvers krijgen we een blik op de gebeurtenissen vanuit twee gezichtspunten. De ene staat aan de overwinnende kant, de ander staat aan de verliezende kant. Dat levert boeiende inzichten en gesprekken op. Maar ook leven ze beiden voortdurend in een afwisseling tussen hoop en wanhoop. Terwijl Mannu-ki zich vastklampt aan de grootsheid van Babel, vindt Elisama zijn houvast in zijn geloof in Jahweh. Meer ga ik niet verklappen. Verder zorgen de ingrediënten van intrige, complot, achtervolgingen, moord en oorlogsgeweld voor de spanning in het boek.

202456

Bij mij ben je veilig

Sharon Cameron

biografische oorlogsroman

11-01-2023

Stefania Podgórska groeit op in een arm boerengezin op het platteland in Polen. Zodra ze 13 jaar is, vlucht ze uit de armoede en vindt werk bij de Joodse familie Diamant die een winkel heeft in Przemysl. Ze is zestien jaar als de Duitse troepen Polen binnenmarcheren. Binnen korte tijd wordt de familie naar een ghetto gestuurd en de winkel vernield. Wanneer de Joodse families worden afgevoerd naar de vernietigingskampen verbergt Stefania de zoons van de familie op de zolder van hun eigen huis. De ouders worden op zeker moment op de trein gezet. Gaandeweg de oorlog wordt de situatie steeds slechter en zoekt ze een andere woning terwijl ze veel koopt en verkoopt om aan geld te komen voor eten voor iedereen. Tussendoor redt ze haar zusje uit de handen van een mishandelende familie als ze een keer terugkeert naar de boerderij en niemand daar meer is. Er komen steeds meer monden om te voeden bij, terwijl de angst om gepakt te worden elke minuut om de hoek ligt en haar af en toe bespringt. Uiteindelijk moet ze een baan zoeken in een fabriek om te voorkomen dat de mensen die bij haar ondergedoken zitten, verhongeren. Tot overmaat van ramp worden er twee Duitse verpleegkundigen bij haar ingekwartierd. Deze echt gebeurde geschiedenis wordt door Sharon Cameron zo verteld dat je de angsten en drijfveren van Stefania zelf doorleeft. Te spannend! Je wilt als lezer weten hoe het afloopt. Achter in het boek vind je foto’s en het verhaal van de auteur hoe ze aan alle informatie over Stefania is gekomen.

202455

Bij heldere maan

Elizabeth Musser

roman

11-01-2023

Allie Massey is de kleindochter van de vrouw die samen met haar de hoofdrollen speelt in dit boek. Allie ontdekt dat haar oma een verzwegen verleden heeft, dat er behoorlijk heeft ingehakt. De liefde voor paarden, paardensport en paardentherapie speelt de echte hoofdrol in dit boek. Dat is wat deze twee vrouwen heeft verbonden met elkaar en waardoor Allie op zoek gaat naar wat er in het verleden is gebeurd. De verhalen van de beide vrouwen worden afgewisseld naarmate het onderzoek naar dit verleden verder gaat en de datum dichterbij komt dat de toekomstdroom van Allie daadwerkelijk een einde zal vinden. Een feit dat ze niet kan verkroppen en waartegen ze zich verzet met alles wat in haar is. De individualiteit die zo kenmerkend is voor Amerikanen heeft ook hier aandacht. Individualiteit die in een christenleven geen standhoudt, maar als het ware tegen wil en dank wordt doorbroken door de liefde die mensen voor elkaar hebben en van daaruit hulp aanbieden. Generatie na generatie wordt het trotse ‘ik wil het zelf doen’ doorgegeven en even hard doorbroken door het besef dat we de ander hard nodig hebben in het omgaan met dat wat het leven ons aandoet. Deze roman is een eerlijk en eervol verhaal. Niet zoetsappig en getuigend van moed en karakter. En natuurlijk is er hier zowel voor oma als kleindochter de bijna letterlijke versie van de prins op het paard, wat het verhaal versiert met een zwart met gouden rand of moet ik zeggen een stalen ring?

202454

Onder de tulpenboom

Michelle Schocklee

roman

11-01-2023

Lorena Leland uit Nashville in Tennessee wordt na de beurskrach in de Verenigde Staten werkloos. Door een project dat Roosevelt in het leven heeft geroepen, krijgt ze de gelegenheid om toch wat te verdienen, door interviews te houden met voormalige slaven. Het Work Progress Administration heeft het het Federal Writers Project genoemd en kan op deze manier zorgen dat leraren, schrijvers en mogelijke anderen toch een inkomen kunnen genereren. Lorena is wit, was rijk en heeft alleen maar te maken gehad met zwarte mensen als dienstmeiden en loopjongens. De grenzen tussen zwart en wit zijn nog steeds huizenhoog ondanks de bevrijding uit de slavernij, tientallen jaren eerder. Nu moet Lorena elke dag naar een arme zwarte wijk, wat niet ongevaarlijk is voor een blonde jonge vrouw. Gelukkig is er een collega die een auto bezit en haar kan meenemen tot aan de deur. Alden Norwood is sceptisch over haar aanstelling omdat je aan haar uitstraling en kleding nog kunt zien dat ze uit een rijke familie komt en dit project is juist bedoeld voor mensen die niet kunnen rondkomen. Maar hij weet niet hoe diep de ellende is waarin Lorena’s familie is terechtgekomen. Dus in het begin botert het niet erg tussen Lorena en haar knappe chauffeur. Als blijkt dat haar eerste interview er een is met Frances Washington, een zwarte vrouw die meer dan honderd jaar oud is en als Lorena’s moeder erachter komt wat haar opdracht is, komen de culturen met elkaar in botsing. Maar Lorena is eigenzinnig en gedreven, loyaal naar haar familie en modern in haar opvattingen en er is iets in deze oude vrouw wat haar aantrekt.

Allemaal ingrediënten voor een prachtige roman, waarin de helaas nog steeds actuele problematiek van verschillen en vooroordelen tegenover ‘de ander’ wordt aangesneden. En dat niet alleen. Het gruwelijke verhaal van slavernij en uitbuiting moet worden verteld. Lorena heeft werkelijk geen idee en is daarmee ook iemand die kan zeggen ‘dat ze het niet wist’. Daarom zet ze door en vervult haar taak met diep respect voor de overlevers. En als blijkt dat haar eigen voorvaders… wordt het een persoonlijke missie om vrede en verzoening te zoeken. Een ontroerende roman, waarbij het woord waardigheid naar boven schiet. Niemand kan jouw waarde afpakken, wat ze ook met je doen of wat ze je ook aandoen. En het tweede: ware vrijheid zit niet in de omstandigheden maar in de houding van je hart.

Voor leeskringen heeft de schrijfster gespreksvragen toegevoegd.

Het werkverschaffingsproject en de verslaglegging van deze verhalen heeft echt plaatsgevonden.

202453

Een glimp van de zee

Amanda Dykes

novelle

11-01-2023

In oktober 1925 is Savannah - die in het zuiden van de Verenigde Staten is geboren - door het overlijden van haar moeder in het huis van haar oom opgenomen op een totaal andere plaats, een eiland aan de kust van de Verenigde Staten. Daar wacht ze tot ze 21 jaar is, dan mag zij die plek de hare noemen. Maar haar oom handelt op de beurs van New York en heeft de dollars in zijn ogen staan. Het wordt spannend wanneer Savannah gelooft in een legende die haar moeder haar heeft verteld en in het feit dat bezit van het land beter is dan het bezit van geld. Samen met de jongeman die haar oom van brandhout voorziet, gaat ze op onderzoek uit naar de bron van de verhalen van 150 jaar geleden. Een houten kist in de grond en een boom die erboven geplant is.

202452

Het monster van psychose

Roelof Ham

autobiografisch

Sandrina Wijnholds

21-12-2022

Dit boek vertelt een eerlijk verhaal vanuit het perspectief van een vrouw met psychosegevoeligheid. Als lezer krijg je een inkijkje in haar gedachte- en belevingswereld op het moment dat zij een psychose doormaakt. Door vrijwel volledig vanuit de beleving van een psychose te schrijven, wordt de strijd tussen het ‘normale denken’ en de psychotische beleving heel sterk voelbaar. Dit geeft een enorme vaart en spanning aan het boek. Het verloop van een psychose wordt vanuit meerdere fases beschreven. Het is Roelof Ham bijzonder goed gelukt om dit complexe ziektebeeld met eenvoudig en alledaags taalgebruik begrijpelijk te maken. In de inleiding wordt door een psychiater summier en eenvoudig uitgelegd wat een psychose inhoudt, maar de echte ervaringskennis wordt opgedaan in het verhaal. Het kan daarom de moeite waard zijn om na het lezen opnieuw de inleiding nog eens te lezen. De toon in het boek is liefdevol en zij blijft ook op het diepste punt van de psychose nog steeds hoopvol.

Het bijzondere aan dit boek is dat geloof en religieuze ervaringen volledig in het verhaal geïntegreerd zijn; enerzijds een bron van hoop en houvast, maar tegelijkertijd ook de vatbaarheid en beïnvloeding vanuit het psychotisch denken. In het nawoord wordt gereflecteerd op het leven vanuit gebrokenheid en wordt een persoonlijke getuigenis gegeven over de rust die in Jezus gevonden werd. Dit boek eindigt met een serie gespreksvragen waarbij diverse aspecten van psychosegevoeligheid extra belicht worden. Deze aanvulling is een waardevolle verdieping op het thema. Wat hierbij heel goed naar voren komt, is dat alle mensen aspecten van een psychose in bepaalde mate kunnen meemaken. Ook wordt in dit boek goed voelbaar gemaakt dat ondanks het feit dat iemand een psychose kan doormaken en ernstige klachten laat zien, het belangrijk blijft om menselijkheid en waardigheid niet uit het oog te verliezen. Al met al is het Roelof Ham zeer goed gelukt om een menselijk beeld van psychosegevoeligheid weer te geven. Daarom wordt dit boek ook van harte aanbevolen aan allen die, bijvoorbeeld vanuit pastoraat, te maken kunnen krijgen met mensen die een psychose doormaken.

202451

Tussentijd

Erik Hensel

roman

21-12-2022

Damian is een hardwerkende jonge man, heeft alles maar toch niet de gave, of liever gezegd de tijd, om zich met iemand voor langere tijd te verbinden. Zijn werk is zijn hobby. Maar dan ziet hij zijn broer Paul bij een programma van BBC. Gebruind en met sprankelende ogen vertelt zijn broer over zijn eiland en het huis dat hij erop gebouwd heeft, een vaste vriendin in de achtergrond. Het raakt Damian en omdat hij de volgende dag toch een vergadering in Londen heeft, besluit hij de redactie van het programma een bezoek te brengen met het verzoek hem met Paul in contact te brengen. Zijn schoonzus Rose, de levensgezellin van Paul belt hem op en nodigt hem uit om naar hen toe te komen, want zegt ze, Paul heeft nog een maand of twee te leven.

Ondanks hun voorgeschiedenis laat Damian alles uit zijn handen vallen en gaat naar zijn broer. In gesprek met zijn broer over wat er in de tussenliggende twintig jaren is gebeurd, eindigend op dat paradijselijke eiland, verandert langzamerhand zijn visie op het leven. Buiten het feit dat dit boek het alles waard is om te lezen en zelf ook te reflecteren op wat dingen waard zijn, is het verhaal knap geschreven. De gouden Rolex van Damian speelt een gedenkwaardige rol in de ontwikkeling die hij persoonlijk doormaakt. Het brengt tegelijkertijd een glimlach in je hart. Dramatische gebeurtenissen, rust en humor, het wordt goed getimed opgevoerd. Hensel is een uitstekend schrijver.