16011

16011

Boon, Esmeralda van

Themaboek Midden-Oosten

23-01-2016

Wat zijn de verschillen tussen de landen in het Midden-Oosten? Dit boek staat vol met achtergronden bij het nieuws dat we dagelijks horen. Was de Arabische lente geslaagd? Het verdrijven van de Taliban, heeft dat succes opgeleverd? Het gevangennemen van Saddam Hoessein; wat zijn daar de gevolgen van?

In dit boek worden landen uit het Midden-Oosten besproken, waarbij Esmeralda teruggaat tot de tijd dat er nog sprake was van koloniën. Sommige landen werden pas rond 1900 gekoloniseerd. Natuurlijk had dit veel gevolgen voor de bevolking. Na de Tweede Wereldoorlog veranderde de situatie opnieuw, door de gevolgen van de oorlog, maar ook door dekolonisering. Maar voelde de bevolking zich werkelijk vrij?

Esmeralda van Boon heeft veel gereisd naar de gebieden in Noord-Afrika en rond Syrië. Als Arabist heeft ze veel contacten in de landen waar het om gaat. In het boek wordt de geschiedenis van 16 gebieden beschreven, maar de stof is niet droog; het wordt afgewisseld door persoonlijke verhalen van inwoners, die zij deelden met Esmeralda. Hierdoor komt het leven van de mensen waarom het gaat heel dichtbij. Een boek waardoor je meer inzicht krijgt in het nieuws dat dagelijks voorbijkomt. Ook aan Israël en de Palestijnse gebieden wordt een hoofdstuk gewijd.

Uiteindelijk blijkt het allemaal net iets anders te zijn dan onze veronderstelling dat het allemaal draait om religie en olie. Er zijn grote verschillen tussen de landen. Een aantal landen behoorde tot het Ottomaanse rijk en andere gebieden waren kolonies van bijvoorbeeld Groot Brittannië of Frankrijk. In Perzië werd de sjah in 1979 vervangen door Khomeini. Dit zijn zomaar een paar zaken die duidelijk worden uitgelegd; het boek bevat nog veel meer. Absoluut de moeite waard om te lezen.

Recensie: Cora van Dijk (23-01-2016)

[Total: 1 Average: 1]