10001

Als hij maar gelukkig is

Norwood, Robin

Themaboek over relatieverslaving

04-01-2010

Zelfopoffering is iets heel nobels. Maar voortdurende zelfopoffering in een relatie waarbij de ander verslaafd is, en je zelf waarschijnlijk ook gevoelig bent voor verslavingen of relatieverslaafd bent, is een levensvernietigende houding. Dat is de inhoud van dit goede boek, dat de richting wijst voor heel veel vrouwen. Veel levensverhalen lichten de waarheid van de principes die worden uitgelegd uitgebreid toe. Iedere vrouw, die ergens weet, dat haar huwelijk niet gezond is, zal elementen herkennen vanuit de levens van deze vrouwen. Robin Norwood heeft praktische tips, waarbij ze niet vergeet dat vrouwen midden in het leven staan en tijd en energie nodig hebben om te begrijpen, toe te passen en vast te houden wat goed en nieuw voor hen is.

Ik heb het boek met veel belangstelling gelezen en natuurlijk waren er elementen die ikzelf ook herken en die ik niet zo snel zal toegeven. Hoewel ik het niet in alles met de levensvisie van de schrijfster eens ben, kan ik de principes die zij aandraagt, aanpassen bij mijn eigen levensovertuiging. Vooral de 10 punten van herstel in je leven, en daarom ook je relatie, hebben me aangesproken. Waarbij het punt: "word op jezelf gericht" een positievere klank heeft, dan ik ooit zou vermoeden voor ik dit boek ter hand nam. Het bevestigt voor mij juist dat wat ooit gezegd is: die zichzelf liefheeft, kan ook anderen liefhebben. Zelfliefde mondt daarmee niet uit in zelfzucht, maar in een gezonde naastenliefde. En wat zo heerlijk is: je bent nooit te oud om te leren, en fouten maken mag, want daar leer je weer van. Wat mij onder andere trof waren zinnen als: "Er komt een gevoel van verlegenheid en van grote kwetsbaarheid over ons wanneer we gewoon onszelf zijn, in plaats van te doen alsof." en "Zolang we zelf niet de verantwoordelijkheid nemen voor ons eigen leven en ons eigen geluk zijn we eigenlijk geen echte volwassenen, maar blijven afhankelijke en bange kinderen in volwassen lichamen."

Het prachtige van dit boek is, dat het hoop geeft voor iedere vrouw, van welke leeftijd dan ook. Robin kreeg hen in haar praktijk, en al waren ze jong of ouder, ze waren toch bereid om hun leven nog te veranderen en een 'echter' en beter leven te gaan inrichten.