14036

14036

Kingsbury, Karen

29-03-2014

Als Bailey Flanigan auditie doet voor een rol in een Broadway-musical, wordt ze tot haar grote teleurstelling afgewezen. Dan wordt ze benaderd door Jeremiah Productions. Ze wordt gevraagd om auditie te doen voor een rol in de film ‘Ontsloten’.  Aanvankelijk denkt Bailey dat het om een figurantenrol gaat, maar het blijkt om de hoofdrol te gaan met als tegenspeler niemand minder dan Brandon Paul, de populairste filmster op dat moment. Hij is echter geen christen en leidt een losbandig leven. Hij wordt verliefd op Bailey maar ze maakt hem duidelijk dat ze niet op die manier in hem geïnteresseerd is omdat ze van Cody Coleman houdt. Ze neemt het besluit om haar geloof uit te dragen en voor Brandon te bidden. De producers doen dat ook en het leidt ertoe dat Brandon uiteindelijk tot geloof komt.

Als Cody op het punt staat om Bailey te vragen om officieel zijn vriendin te worden, krijgt hij een alarmerend telefoontje. Zijn moeder zit zwaar in de problemen. Hij gaat direct naar haar toe en lange tijd hoort Bailey niets van hem. Baileys vriendin Andi is zwanger en ze heeft besloten het kind af te staan omdat het geen vader zal hebben. Die heeft haar laten zitten toen hij vernam dat ze zwanger was. Als er een echo wordt gemaakt, doet het Andi zoveel dat ze besluit het kindje te houden. Maar is dat wel de juiste beslissing?

Zoals in de meeste boeken van deze auteur zijn er meerdere verhaallijnen, die overigens goed uit elkaar zijn te houden. Hij lijkt bijna onrealistisch maar alle  hoofdpersonen –behalve Brandy- zijn gelovig.  Zelfs de vrouw van de catering waar de medewerkers hun maaltijden gebruiken, is gelovig en vertelt iedereen over God. Als je dat zo leest zou je wensen dat het in werkelijkheid ook zo was.

Bailey is snel over haar teleurstelling wat betreft Broadway heen;  ze is ervan overtuigd dat God iets anders voor haar heeft. Alles aan Bailey is positief, haar uiterlijk, haar geloof, haar contact met haar moeder en haar volhardende liefde voor Cody. Een beetje té mooi.

Dit is het laatste deel in deze serie en ik vind het jammer dat er een open einde is wat Bailey en Cody betreft. Dat wordt goedgemaakt in het nawoord van de auteur: er komt een serie over Bailey Flanigan van vier delen en het zou me niet verbazen als ze elkaar pas in het laatste deel krijgen.