09015

De zeven verlangens van het hart

Bickle, Mike en Hiebert, Deborah

04-04-2009

God zelf heeft verlangens in ons hart gelegd. Veelal worden ze op een verkeerde wijze gebruikt. Als we dit ervaren gaan we vaak proberen deze verlangens te onderdrukken. Maar God zelf wil ons erop wijzen dat we verlangens ook ten goede kunnen gebruiken. Verlangens op zich zijn niet slecht, alleen het vervullen van die verlangens op een ongoddelijke manier.

In dit boekje worden zeven verlangens besproken. Wellicht is hier bewust het getal zeven gebruikt. Zelf kan ik nog wel meer verlangens bedenken die ik graag vervuld zou willen zien. Stuk voor stuk worden de verlangens naast de Bijbel gelegd: wat zegt Gods woord ons over dit onderwerp? We kunnen dan uit de Bijbel leren hoe we onze diepste verlangens tot God mogen richten en kunnen gebruiken in dienst van Hem en tot eer van Hem, zodat we met David zeggen: "Uw wil te doen, mijn God, verlang ik, diep in mij koester ik Uw wet." (Ps. 40: 9).

Vooral ook de psalmen spreken vaak over verlangen. Een mooi verlangen dat besproken wordt, vond ik vooral het verlangen naar volledige overgave. Dat blijft in dit leven een strijd. Gods opdracht is: Heb de Heer, uw God lief met heel uw hart. Hoe graag willen we dat en hoe moeilijk blijkt dat te zijn. Hieruit voort komt het verlangen naar de eeuwigheid: de tijd waarin het helemaal werkelijkheid zal worden, als we volledig op God gericht mogen zijn.

De inhoud van het boek is mooi, geeft moed. Wel vindt er veel herhaling plaats en is de schrijfstijl niet geweldig. Je krijgt de indruk dat het enigszins haastig is geschreven en niet goed doorgelezen voor het is uitgeven. Aan de indeling in hoofdstukken en alinea's schiet het wat tekort. Daardoor leest het niet echt makkelijk.

Alles bij elkaar: een mooi boek met een goede inhoud, maar een matige schrijfstijl.

Naschrift 22 mei 2009:
De uitgever heeft ons bericht dat de samenstelling van het boek inmiddels is aangepast, zodat het prettiger leest. Nieuwe conclusie: een waardevol boek met goede inhoud.