18159

welcome twins

Kramer-Post, Anita

Christelijke jongerenroman

31-12-2018

Het leven van Josanne verandert als ze verliefd wordt op Max. Ze hebben het samen heel goed en dat is fijn, want thuis is het niet zo gezellig. Haar vader zit altijd op de weg; ma is alleen maar druk met haar winkel. Bij haar vriendin Lise is het altijd knus en gezellig.

Het contact met Max is geweldig. Ze doen leuke dingen samen. Meisjes van school zijn jaloers omdat iedereen Max erg leuk vindt en hij haar gekozen heeft. Op een dag is ze bij Lise en wordt ze erg misselijk en duizelig. Zelf denkt ze nog niet zover, maar Lise vraagt haar of het niet kan zijn dat ze zwanger is. Een schok gaat door haar heen. Zwanger?

Dit is een tienerboek met als onderwerp abortus. Wat schrikt Josanne van haar moeder die met haar naar een abortuskliniek wil gaan. Maar aan de andere kant: Max heeft nauwelijks gereageerd en gedraagt zich afstandelijk, van Lise merkt ze weinig en hoe moet het met school, ze zit in de examenklas. Heel mooi is de problematiek in het verhaal verwerkt. Totaal niet betuttelend, maar heel reëel. Dat is knap en belangrijk voor onze tienermeiden. Wat helaas niet ter sprake komt is, wat er is gebeurd. Dit beslaat slechts één zin: ‘Ze was te ver gegaan.’ Bij mij komen dan vragen op: wanneer, waarom, hoe, wat voelde ze? Vragen die ongetwijfeld ook bij jongeren leven. Maar het is wel het enige minpuntje dat ik noemen kan. Het is verder een steengoed boek dat beslist geschikt is voor jongeren. Ook bijzonder: niet alles loopt zomaar goed af. Ik zou me zelfs een vervolg kunnen voorstellen.

Ik hoop eigenlijk dat het boek niet alleen zijn weg vindt binnen reformatorische kerken (Om Sions Wil is een reformatorische uitgeverij), maar ook in evangelische en andere gemeenten. Ik schrik soms van reacties van omgeving en ouders op een tienerzwangerschap. Zo schrok ik ook van de moeder van Josanne. Tiener zijn is nooit een reden voor abortus! Ik ben blij dat deze jonge auteur dit boek geschreven heeft.