16092

Vluchten hoeft niet meer

Vriesere, Joost de / Dobbelaere, Jessica

Boek over vluchtelingen

03-10-2016

De vluchtelingencrisis in Europa is enorm. Honderdduizenden zijn op de vlucht. Een klein deeltje hiervan komt in België terecht. Journalist Joost en sociaal ondernemer Jessica hebben zich verdiept in de asielzoekers die in dit kleine landje te vinden zijn. Vooral verdiepten ze zich in het buddy-project. Joost nam zelf een asielzoeker onder zijn hoede en hield daar een dagboek van bij. Maar ook komen overheden en sociale instellingen aan bod; hoe gaan zij om met de nieuwe Belgen?

Door verhalen te vertellen die werkelijk gebeurd zijn komt de asielzoeker heel dichtbij. Het verhaal van de vluchteling is vaak ingewikkeld en de mens die vluchteling is (geweest) is veelal getraumatiseerd. Het valt niet mee voor een buddy om deze mensen te helpen. Er is een grote communicatiekloof door de taal en een sociale kloof door het verschil in cultuur en religie. Dit wordt meteen bij het eerste verhaal duidelijk. Ook wordt het je niet altijd in dank afgenomen wanneer je iemand helpt.

Naast de buddy’s zijn nog velen bezig met het regelen van opvang voor vluchtelingen. Net wanneer ik denk: weer zo’n zelfde verhaal spelen de auteurs hierop in door te switchen naar een ervaring van een vrijwilliger op de Balkan-route. Dit maakt een grote indruk. Vervolgens komt er een politica aan het woord. Weer wordt de complexiteit van het probleem duidelijk. Wat zijn we als mensen beperkt en als overheden gebonden aan regels. Fantastisch vind ik het verhaal van de vluchteling die, nadat hij gesetteld is in België, zelf zich inzet voor vluchtelingen. Het blijkt dan dat het voor hem eenvoudiger is om mensen te helpen dan voor een autochtone Belg.

Met veel interesse heb ik het boek gelezen. Het is echt een boek dat geschreven is door een journalist. Er wordt afwisselend verhalend en informatief geschreven; het leven van de vluchteling komt heel dichtbij. Natuurlijk ligt alles in Nederland net even iets anders dan in België. Wij kennen wel vrijwilligers, maar geen buddy’s. Wel wordt hier gewerkt aan iets van dezelfde strekking, namelijk maatjes. Zoals we ook schuldhulpmaatjes kennen, wil men in Nederland zorgen voor vluchtelingenmaatjes. Een tijd lang optrekken met steeds dezelfde persoon. Dit systeem loopt goed in België en daar mogen wij lering uit trekken. Een geslaagd boek. Voor hen die niet of nauwelijks met het probleem te maken hebben is dit boek over vluchtelingen en de mensen die hen helpen een goede afspiegeling van de werkelijkheid.