202465

Tijd voor de creatieve generalist

Suyin Aerts

ondernemerstypen

7-02-2023

Ontdek de ondernemende duizendpoot in jezelf, is de ondertitel van dit boek. En precies daar gaat het over. De vraag op de basisschool mag nooit meer zijn: “Wat wil je later worden?” Liever: “Wat doe je op dit moment het liefst?” Je komt dan meer over de talenten en gaven van een kind te weten en het zet het kind niet klem, in onze al zolang in stand gehouden cultuurklem van het specialisme. Sommige kinderen zullen het idee om te moeten kiezen voor maar een professie beangstigend vinden of ze hebben eenvoudig geen antwoord op de vraag en zien alleen maar een soort toekomstige mist voor zich.

De inhoud van het boek geeft precies weer wat erin wordt behandeld. Het is niet erg om jezelf als het ware opnieuw te ontdekken als je een generalist bent. Het wordt tijd om te gaan onderzoeken wie je bent. Je mag afrekenen met schaamte en schuldgevoel, bijvoorbeeld als gevolg van de reactie van je omgeving als je opnieuw naar een andere hobby, opleiding of professie bent overgestapt. Stel je op de hoogte van de vijf verschillende typen generalist die de schrijvers onderscheiden. Voel je aangemoedigd om te veranderen wanneer je hart dat ingeeft en laat je niet belemmeren. Je bent nooit te oud voor verandering. Je moet niet denken dat je gebrek aan tijd of geld hebt om te veranderen. En je moet zeker niet denken dat het je niet zal lukken terwijl je nog niets hebt uitgeprobeerd. Begin bij de eerste stap.

Je wordt bij het lezen van dit boek al aan het werk gezet door goede vragen en opdrachten. Het is niet alleen voor de generalist goed om dit boek te lezen. Haarfijn wordt opgemerkt dat generalisten nodig zijn op alle niveaus in teams van ondernemingen. Specialisten zijn vaak niet blij aan de top. Waarom kijken HR-mensen of directeurs van ondernemingen met andere ogen naar mensen met een a-typisch parcours in de CV? (Lees: geen groeiend pad in een specialisme)? Gelukkig is ook hier verandering te bespeuren, maar dat kan sneller en beter.

Het rebel-model om te veranderen wordt in het boek uitgelegd:

Recognize yourself
Educate yourself
Become yourself
Express yourself
Love yourself

Ik heb veel herkend in dit boek over mijzelf. Het is een opluchting om de aanklacht die ik naar mijzelf had: dat ik rebels ben, hier omgezet zie in een constructieve weg om beter te functioneren. Prachtig!