16112

Reisgenoten

Garlough Brown, Sharon

Christelijke roman/werkboek

28-11-2016

Reisgenoten is een roman over vier verschillende Amerikaanse vrouwen, die besluiten mee te doen aan een cursus, die de gewijde reis heet. Het New Hope retraitecentrum biedt een programma dat mensen de mogelijkheid geeft hun leven te herstellen, door te leven in het ritme van genade en waarbij nieuwe manieren worden ontdekt om contact met God te ervaren.

In het begin van het boek worden er meerdere jeugdherinneringen van de hoofdpersonen door middel van flashbacks gedeeld. Deze mix van levens met hun achtergronden, hun verlieservaringen, de pijn, angst en schaamte maakt dat er voor elke lezer wel iets is in Reisgenoten waarmee je je kunt identificeren en dat je op die manier mee kunt doen met de gewijde reis.

De schrijfster Sharon Garlough Brown is predikante en retraiteleidster. Ze deelt gebedsoefeningen die veel betekend hebben voor haar eigen geloofsleven in de cursus die de gewijde reis wordt genoemd. Extra informatie over deze geestelijke opdrachten staat in een grijs kader apart in het boek (7 keer). Maar ze komen het meest tot hun recht door de uitleg die Katherine Rhodes, de cursusleidster van het New Hope retraitecentrum, in het verhaal geeft en door de beschreven ervaringen die de hoofdpersonen hebben tijdens het volgen van deze opdrachten. De weerstand, de twijfels en emoties en de interactie tussen de reisgenoten, die door de verteller worden geobserveerd, maken het boek boeiend om te lezen. Je ziet dat de hoofdpersonen zich ontwikkelen of vastlopen.

Je kunt Reisgenoten oppervlakkig lezen, alleen als roman, maar je zult meer aan je leeservaring hebben, als je meedoet met de opdrachten.