12109

Prooi

Baan, Jacques van de

Thriller

10-11-2012

Andrew Smith wordt op een vreemde manier van zijn werk als commando overgeplaatst naar een baantje als politieman in het kleine plaatsje Waterton in Canada. Daar wordt hij al snel geconfronteerd met bijzondere natuurkrachten en iets of iemand die tegelijkertijd moordend bezig is in het dorp. Als hij de hulp in wil roepen van de politiemacht van een grote plaats dichtbij, krijgt hij te horen dat hij op zichzelf aangewezen is, omdat ook zij te maken hebben met vreemde natuurkrachten. Andrew neemt de leiding van het dorp op zich.

De angstige gebeurtenissen hebben diverse invloeden op de mensen van het dorp. Boosheid, verdriet en rouw om de vermoorde dorpsbewoners spelen een rol, maar ook de kracht van samenwerking bij het te lijf gaan van deze gebeurtenissen. In het dorp blijkt een vrouw te zijn die gecertificeerd patholoog is en de lijken wil onderzoeken. Zo helpt ze Andrew bij zijn moeilijke werk. Sterke mannen uit het dorp gaan in de nachten patrouilleren. Maar het lijkt onbegonnen werk te zijn, er sterven steeds meer mensen op gruwelijk wijze. Welk monster is hier aanwezig met zijn verslindende werk?

Prooi is de debuutroman van Jaques van de Baan. Een zeer sterke debuutroman. De spanning wordt heel goed opgebouwd. Ook is er ruimte voor avontuur en liefde. Bovendien komen ethische kwesties aan bod, waardoor je getriggerd wordt om daarover na te denken. Het geloof komt op een natuurlijke manier naar voren, maar ligt er niet te dik bovenop zoals in veel romantische boeken. Het heeft een vanzelfsprekende plaats, zoals deze ook in de werkelijkheid voorkomt. Heel knap is de manier waarop de fictie is verwerkt; wat in feite science fiction is, is zo geloofwaardig dat het werkelijkheid zou kunnen zijn. Dosering van spanning, romantiek, gedachtevorming en de ontspanning van het lezen van een goed boek gaan subliem samen in deze thriller.

Rating: 5