16074

16074

Robinson, Marilynne

Filosofische roman

11-08-2016

Lila is de hoofdpersoon in het derde boek van Robinson dat zich afspeelt in het plaatsje Gilead. In de twee eerste boeken speelde ze een bijrol, hier leren we haar beter kennen. Dit boek is prima zelfstandig te lezen, ik was zelfs blij dat ik nog niets wist over bijvoorbeeld de dominee van Gilead. Het geheel speelt zich af rond het jaar 1930 in Iowa. Ik las de nieuwe uitgave van 2016 die uitkwam als midprice boek voor 12,50.

Lila is een gecompliceerde vrouw. Vanaf haar jeugd zwerft ze met een groep mensen rond om klusjes te doen en zo wat geld te verdienen. Als peuter had ze al te maken met huiselijk geweld. Dit kon Doll, een rondtrekkende daglonersvrouw, niet aanzien en ze nam het kind onder haar hoede. Lila staat een zwaar jeugdleven te wachten. Tot ze op een gegeven moment in de plaats Gilead een dominee ontmoet die haar aandacht trekt en haar liefdevol opvangt.

De tijd en het perspectief wisselen vaak in het boek. Nu lees je over een getrouwde Lila, dan weer over haar zwervende bestaan. Maar vooral leren we Lila kennen door haar gedachten. Zeer boeiend beschreven door Robinson, het boek doet filosofisch aan. Het leest beslist niet makkelijk, zet aan tot nadenken. Zelf was ik vanaf de eerste pagina geboeid door dit meisje dat ‘gestolen’ werd. Natuurlijk spelen ook relaties een belangrijke rol. Hoe het zwervend bestaan een meisje achterdochtig maakt; altijd een mes op zak om je te beschermen. Ondanks dat komt ze later in de prostitutie terecht, wat ze afschuwelijk vindt. Lila ontbeert veel liefde, dat maakt haar schuchter en wantrouwend; zelfs tegenover de dominee die haar zo veel liefde schenkt.

Marilynne Robinson is in Amerika een heel bekende vrouw. Ze won onder andere de prestigieuze Pullitzer Prize. In Europa kennen we haar nauwelijks, behalve dan door deze drie boeken. President Obama noemde haar de meest interessante Amerikaan en interviewde haar. Hier kun je dit interview zien. Ik hoop nog meer van haar te gaan lezen.