14098

14098

Diverse auteurs

Bijbel voor kinderen

01-08-2014

Deze nieuwe jeugdbijbel voor kinderen van ongeveer 8 tot 12 jaar is een project van Royal Jongbloed in samenwerking met het Nederlands Bijbelgenootschap ter gelegenheid van het 200-jarig bestaan van het NBG.

Oude, bekende verhalen komen opnieuw tot leven doordat gekozen is voor een andere vertelstijl: in plaats van een verteller die het woord heeft, beleef je het verhaal door de ogen van een persoon uit dat verhaal. Het verhaal van de eerste moord wordt bijvoorbeeld geschreven vanuit de dader Kaïn. Op deze manier ben je deelnemer aan het verhaal. Bij de verhalen over het leven van Jezus, reis je als het ware met Hem mee. Naast vele bekende verhalen uit het Oude en Nieuwe Testament is er een gedeelte gewijd aan het uitleggen van trefwoorden, zoals leiderschap, liefde en vriendschap, leven en dood. Fijn is dat het niet eindigt bij Handelingen zoals veel jeugdbijbels, maar dat ook het verhaal van Johannes op Patmos wordt verteld en het eindigt met de wederkomst van Christus.

De auteurs, Lieke van Duin, Mireille Geus en Corien Oranje zijn goed geslaagd met deze verhaaltrend. Boeiend en levendig, dicht bij het kind zijn de verhalen opgetekend. Zelf heb ik genoten van het lezen, het was beslist niet te kinderachtig, maar soms wel pittig, hetgeen de kinderen mogelijk uitdaagt. Ook een compliment voor de illustratrice Irene Goede die op haar manier bijdraagt om het Bijbelse leven te laten zien. Het is een goed idee om met je kind ook de tekeningen te bespreken.

Conclusie: een kwalitatief zeer goede jeugdbijbel, met levendige verhalen, mooie illustraties en zeer Bijbels verantwoord. Deze jeugdbijbel is voor christenen vanuit alle denominaties een aanrader. HIER kun je de Bijbel alvast inzien.