15047

15047

Klassen, Julie

Thea Zoeteman

11-04-2015

Het verhaal speelt af in Engeland in het begin van de 18e eeuw.  Abigail Foster woont met haar ouders en zusje in Londen. Helaas moeten ze als gevolg van grote financiële problemen het huis uit. Dan komt er een notaris bij hen op bezoek die in opdracht van een ver familielid een leegstand landhuis aanbiedt om die te mogen bewonen. Door de droevige financiële omstandigheden gedwongen, nemen ze dit aanbod graag aan. Abigail zal er de eerste weken samen met het personeel daar gaan wonen. Haar ouders en zusje zouden later komen. Abigail gaat met haar vader en de notaris in het landhuis kijken. Daar maakt ze meteen kennis met de buurman die zich argwanend en agressief opstelt. Daarbij schroomt hij niet om met zijn geweer te dreigen. Gelukkig is zijn zoon er bij die veel vriendelijker overkomt.

Het landhuis blijkt veel geheimen in zich te hebben. Met verbazing ziet Abigail dat de bewoners onverwachts uit het huis zijn vertrokken. Er staan kopjes met opgedroogde thee, een opengeslagen boek en er ligt een onafgemaakt handwerk onder een stoel. Nadat alles grondig is schoongemaakt en herstelwerk is gedaan, betrekt Abigail met een deel van hun oude personeel het landhuis. Vervolgens gebeuren er veel geheimzinnige dingen. 's Nachts hoort ze voetstappen, geklop en geschuif. In de weken die daarop volgen krijgt ze steeds geheimzinnige brieven die haar op weg helpen om meer te weten te komen over een schat die in huis ergens verstopt moet zijn. Af en toe ziet ze buiten een geheimzinnige gedaante in een cape voorbij komen.

Stukje bij beetje komt ze er achter wat er jaren geleden heeft plaats gevonden. Er waren twee broers die ieder hun gezin hadden. De ene broer met zijn gezin woonde in het landhuis. De andere broer wist dat er een schat in het huis verstopt zat en wilde die hebben. Door jaloezie en hebzucht gedreven heeft hij zijn broer omgebracht. Daarna is hij vertrokken en is er nooit meer iets van hem vernomen. Zijn zoon, Miles kwam later terug toen Abigail het huis bewoonde waar ook haar vader inmiddels ingetrokken was.  Dit tot schrik van de inwoners van het dorp die Miles niet vertrouwden. Uiteindelijk blijkt de schat gevonden te worden, maar dan wel op een heel verrassende manier!

De auteur houdt de spanning in het boek van het begin tot het eind vast. Ook wisselt ze dit af met romantische ontwikkelingen tussen Abigail en haar buurjongen. Wat ik mooi vind is dat ze hier en daar een stukje uit de Bijbel in haar verhaal verweeft. Het is een boek met 496 bladzijdes. Het is knap van haar om de aandacht van de lezer gevangen te houden, maar ik ben van mening dat er meer vaart in het verhaal had gezeten als ze hier en daar stukjes had weggelaten of ingekort. Verder vind ik het jammer dat er voorin het boek geen grafiek is gemaakt met alle namen er in van beide families. Er komen heel veel namen voor in het boek zodat het voor de lezer wel eens verwarrend overkomt en je daardoor niet goed meer weet wie de persoon precies is en in wat voor verhouding deze staat tot de andere familieleden. Aan het eind van het boek komt niet goed uit de verf waar die geheimzinnige voetstappen en geluiden vandaan kwamen die Abigail had gehoord. Waarschijnlijk was dat van Miles geweest omdat hij steeds fanatiek op zoek was naar de schat.

[Total: 1 Average: 4]