11007

Het familieportret

Blum, Jenna

22-02-2011

Ten tijde van de Tweede Wereldoorlog woont Anna met haar vader in de Duitse plaats Weimar. Ze krijgt een relatie met de Joodse dokter Max en verbergt hem in een geheime ruimte in huis. Op een dag is Max verdwenen. Anna's vader rook onraad en heeft hem aan de Gestapo overgeleverd.

Anna's vader wil dat zijn dochter trouwt met de hauptsturmführer. Anna is echter al vier maanden zwanger van Max en gaat er vandoor. Ze vlucht naar Mathilde, de bakker die in het verzet zit. Anna kan daar wonen en werken en brengt daar haar dochter Trudy ter wereld. Als Mathilde tijdens verzetswerkzaamheden wordt doodgeschoten, runt Anna alleen de bakkerij.

Dan komt de obersturmführer bij Anna. Hij dwingt haar tot seksuele handelingen en tegen haar wil wordt Anna zijn maîtresse. Als de oorlog tegen het eind loopt, vlucht de obersturmführer naar Portugal. Anna kan mee, echter zonder Trudy, dus weigert ze. De Amerikanen komen en het leidt ertoe dat Trudy met één van hen in het huwelijk treedt en uiteindelijk in Amerika terechtkomt.

De tweede verhaallijn gaat over Trudy en speelt zich af in de jaren negentig. Trudy is doctor en doceert geschiedenis aan de universiteit. Door een collega wordt ze gevraagd mee te werken aan een project dat handelt over Duitsers in de oorlog. Omdat ze op zoek wil naar haar roots, zegt Trudy haar medewerking toe. Anna heeft namelijk nooit iets losgelaten over de oorlog; ze vindt dat het verleden vergeten moet worden.

Maar Trudy heeft een klein portretje ontdekt waarop zij als kind staat met haar moeder en een man. Het intrigeert haar, is deze Duitser haar vader? Ze neemt bij verschillende mensen interviews af en het laatste interview brengt iets aan het licht...

Een realistische roman over de Tweede Wereldoorlog. Omdat het verhaal zich in Duitsland afspeelt, is het bijzonder interessant. Minder vind ik de uitgebreide, gedetailleerde beschrijvingen van de seksuele handelingen van Anna en de obersturmführer. Dat had van mij wel wat minder gemogen.

De zoektocht van Trudy naar haar afkomst is boeiend. Deze verhaallijn loopt echter dwars door de verhaallijn van Anna heen. Het begint met een paar hoofdstukken over Anna, dan over Trudy en zo blijft het zich herhalen. Omdat ik dat persoonlijk niet zo prettig vind, heb ik eerst het verhaal van Anna gelezen en daarna van Trudy. Het eind is nogal vaag. Bovendien wordt er met enige regelmaat gevloekt , wat afbreuk doet aan het geheel.