Boekrecensies vanuit christelijk perspectief

18124

Groeien in geloof

Auteur

Type boek

Recensie

Datum

Waardering

Kamp, Wilkin van de

Geloofsopbouw

Cora van Dijk

01-10-2018

4.5 out of 5 stars

 

BESTEL

Recensie

Dit boekje is het eerste deel van een serie van Wilkin van de Kamp over discipelschap. Jezus heeft ons in de Bijbel opgeroepen Zijn bediening voort te zetten. Hij vraagt ons om discipel van Hem te zijn. Daarvoor hebben we het nodig dat ons geloof groeit. Of, zo zegt Wilkin het: je geloof moet in beweging zijn.

Zonder ingewikkelde theologische taal maakt hij met dit boek duidelijk wat nodig is om het geloof in beweging te brengen. Veel Bijbelteksten roepen ons op tot werk in Gods koninkrijk; maar welk werk is voor jou? Om dit duidelijk te maken gaat Wilkin in op de gaven van de Geest en de vruchten van de Geest. Ook legt hij uit dat wij het geloof van God ontvangen. Mooi citaat hierover: “Er is een groot verschil tussen wat we het geloof van de mens in God noemen en het geloof van God dat aan de mensen gegeven wordt.” Een flinke doordenker.

Voor velen is de taak voor God zwaar. Zij moeten hun mouwen opstropen, hun energie verhogen, mensen enthousiasmeren en heel hard werken. En nog faal je. Wat je doet lijkt op Mozes die zelf wel eens even met de stok op de rots zou slaan. Wij moeten leren op Gods Geest te vertrouwen. Dan kunnen we grote dingen verwachten. Blinden zullen zien, zieken zullen genezen, mensen worden bevrijd van demonen. Niet door onze inspanning, maar door God, die ons als discipelen hiervoor wil gebruiken.

In het laatste hoofdstuk gaat Wilkin in op de geloofshelden uit Hebreeën. God heeft door al deze mensen heen gewerkt. Mannen en vrouwen. Verwacht het van God, dan krijg je een standvastig geloof en mag je het onmogelijke verwachten.

Wat een fijn boekje, met veel besprekingen van Bijbelgedeelten en Bijbelteksten. Het enige wat ik een beetje miste was een inhoudsopgave. Ik zie uit naar het tweede deel ‘Gods Geest in en op ons.’

Jouw waardering

Like en deel deze recensie:



Een reactie op: Groeien in geloof

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.