202340

Een thuis in Afrika

Irma Joubert

roman

10-01-2022

Het grootste gedeelte van het boek speelt zich af in Europa en Siberië tijdens de Tweede Wereldoorlog. De oorlog heeft invloed op verschillende gezinnen en die voor moeilijke keuzes staan. Grote geschiedenisfeiten komen naar voren door de ogen van mensen die de effecten ervaren in hun eigen leven. Charles wordt door zijn vader naar Schotland gestuurd waar hij het een en ander meekrijgt van de oorlog en Oswald wordt als krijgsgevangene van de Russen slecht behandeld en overleeft ternauwernood de verschrikkingen.

In Zuid-Afrika komen ze elkaar tegen en komen ze (voor de lezers van de andere boeken van Irma Joubert) een oude bekende tegen. Dan wordt het een heel andere strijd.

“Ik ben oud geworden maar hij is jong en knap gebleven.”

Irma Joubert weet de lezer te verbazen en te ontroeren door weer een boek over de Tweede Wereldoorlog te schrijven waarin de grote geschiedenisfeiten en vaak onbekende situaties zo beschreven worden dat het lijkt alsof ze erbij is geweest. Zo gedetailleerd en rekening houdend met gevoelens en de afkomst van de mensen die een rol spelen in het verhaal.

Het duurt lang voor Zuid-Afrika in beeld komt, maar omdat het verhaal van Charles en Oswald zo intens en ontroerend en bij vlagen spannend is, vergeet de lezer helemaal dat de achterflap nog een detail uit het verhaal vertelt. Dat van Mentje.

Voor liefhebbers van verhalen uit de Tweede Wereldoorlog is dit het boek om meer te weten komen over hoe de oorlog mensen uit verschillende landen heeft gevormd en welke invloed hij heeft op hun verdere leven. Irma Joubert schrijft met mooie zinnen, begrijpelijke dialogen waarbij opvalt hoe ze de ervaringen beschrijft vanuit het perspectief van Charles op zevenjarige leeftijd. Oswald ziet zijn makkers een voor een bezwijken maar probeert vast te houden aan de idealen waarvoor hij naar Rusland ging. Zijn strijd is levensecht beschreven. De kou en ontberingen komen levensecht binnen. Alles is met respect en zonder oordeel beschreven. Ze wil ieders verhaal vertellen.

De beschrijvingen van hun ervaringen in Zuid-Afrika na de oorlog zijn realistisch met een vleugje romantiek.

In een thuis in Afrika vertelt Irma Joubert het verhaal van oude bekenden en nieuwe personages. Ze schreef hiermee een mooie afsluiting van een bijzondere trilogie.