Een meesterlijk schot

Jagears, Melissa

Historische novelle

Ina Velthuizen

03-01-2017

2 out of 5 stars

De novelle speelt zich af in Kansas, begin vorige eeuw. Sinds haar vader is overleden runt Charlotte Andrews de boerderij van haar ouders. Zij wordt tegengewerkt door Royal Whitaker en de enige manier die Charlie nog ziet om de boerderij te behouden is een huwelijk met August, de broer van Royal. Maar dan verschijnt Harrison Gray op het toneel. In hun jeugd waren Charlie en Harrison bevriend totdat Charlie Harrison tijdens een zondagsschoolfeest vernedert in het bijzijn van al zijn vrienden. Dit incident heeft alles te maken met de titel van het boekje: Een meesterlijk schot.

Als Harrisons bril tijdens een tornado kapot gaat (hij is erg slechtziend), is hij niet meer in staat om zonder hulp zijn werk als leraar te doen en Charlie voelt zich verplicht om hem te assisteren. Langzaam maar zeker leren zij elkaar opnieuw kennen.

Dit boekje leest vlot en de schrijfstijl is plezierig. Toch wel een paar kritische punten: Bepaalde gedachtegangen van de hoofdpersonen worden wel erg veel herhaald. Er zitten nogal wat misverstanden in het verhaal en de verklaring voor die misverstanden vind ik niet altijd even logisch. Heel bijzonder vind ik het dat Harrison vanwege zijn slechtziendheid zonder bril bijna niets kan, maar wel in staat is om zonder bril feilloos een splinter uit de hand van Charlie te halen.

Op de achterkaft staat dat wat Melissa Jagears drijft, het verlangen is om christenen te helpen groeien in het geloof en de juiste keuzes te maken. In mijn beleving is zij daarin met deze novelle niet geslaagd; het verhaal is te oppervlakkig en de rol van het geloof gaat niet veel verder dan kerkbezoek en het noemen van een paar christelijke normen en waarden.