20113

Elena

Dani van Doorn

Roman Regency

26-10-2020

Voor deze schrijfster betekent het schrijven van regency-romans (1811-1820) beslist niet dat zij zich ingeperkt voelt door de toen heersende formaliteiten, sterker nog: deze tijd lijkt in sommige opzichten zelfs op die van ons. Mensen en hun opvattingen veranderen in de tijden niet en toch heeft de heersende cultuur enorme invloed op het denken van de mens. Elena Carter, de hoofdpersoon van deze roman, snelt haar tijd vooruit door van jongs af aan bezig te zijn geweest in de dokterspraktijk van haar vader. Zij heeft als jongvolwassene al de kennis die alle medici in die tijd hadden. De medische kennis was nog niet zo gespecialiseerd en natuurlijk zijn in alle tijden mensen ziek of krijgen baby’s. Voor Elena staat het vast: zij wil werken als arts, het liefst in haar eigen praktijk. De adel kijkt neer op vrouwen die willen werken en zeker op vrouwen die als arts willen werken. Het werk wordt als vies en minderwaardig beschouwd. De mensen van het landgoed bij wie Elena een tijd logeert, waarderen haar inspanningen en zijn heel erg blij met haar hulp en vaardigheden.

Haar ambities worden in haar eigen sociale context niet geaccepteerd. In die groep (de adel van Engeland) moet je vooral doen wat wordt voorgeschreven door de talloze ongeschreven regels. Na een verblijf in Frankrijk na het overlijden van haar vader komen zij en haar moeder tot het besluit om naar Engeland te verhuizen, waar de wortels van haar vader liggen. In Londen ontmoet Elena nieuwe mensen en ook eindelijk haar nicht Pippa (die hoofdpersoon is in een eerder geschreven boek van deze schrijfster). Ze heeft een mooie maar ook spannende tijd in Londen en is blij als ze met een vriendin een tijd op Fredley Manor kan logeren voordat ze besluit waar ze zich gaat vestigen.

Samen met haar vriendin ontdekken ze waar het hun aan vaardigheden nog ontbreekt, omdat dames van adel de meeste dingen laten doen door hun personeel, hoeven ze die vaardigheden niet te hebben, maar toch is het wel handig als je kunt koken en weet hoe je iets kunt herstellen van je kleding. Hier zie je de parallel met de huidige tijd. We gooien iets snel weg en kopen gewoon nieuw als iets kapot of versleten is, herstellen lijkt niet zo nodig en als je allebei druk bent, laat je toch voor jezelf koken? Wel zo makkelijk.

De mooie jongemannen ontbreken niet in het boek. En de realiteit van hoe je met je seksualiteit omgaat als jong mens ook niet. En daar komt ook een parallel met deze tijd om de hoek kijken. Want met de bovenlaag van preutsheid en formaliteit komt er een wereld van taboes mee. En hoe vind je nou uit in een wereld waar niet over seksualiteit wordt gesproken wat echt behoorlijk en respectvol is en wat niet. Elena en haar gevonden liefde kiezen gaandeweg een bemoedigende koers.

Dit boek is heerlijk romantisch en zeker niet oppervlakkig.