20164

De kracht van rust

Mirjam van der Vegt

Spiritualiteit non-fictie

12-01-2021

De kracht van rust is een boek met concrete tips die je helpen balans te vinden voor je leven. Mirjam van der Vegt spreekt over acht tegendraadse lessen. Dat komt omdat rust tegenover productiviteit (werk) wordt gezet. Door de verhalen, voorbeelden en adviezen ontdek je dat rust een belangrijke speler is om goed te kunnen leven en werken. Het boek is prachtig omdat het tien keer een kans geeft om na te denken over wat rust kan betekenen. Elk hoofdstuk heeft op de linkerpagina een titel en een samenvatting in één regel en een motiverende quote op de rechterpagina. Dit alles met een extra steunkleur in oudroze. Zo’n opmaak laat al iets zien van onthaasting. Elk hoofdstuk sluit af met verwerkingsvragen of concrete tips om de stof die in het hoofdstuk is besproken te laten bezinken of toe te passen in je leven. Mirjam van der Vegt geeft in haar boek aan dat er te veel wordt aangeboden. Om rust te vinden en de kracht daarvan te ervaren, hoef je niet alles in dit boek te doen maar alleen datgene wat je aanspreekt of bij je past.

Elk hoofdstuk begint met een verhaal van een ervaringsdeskundige. Mirjam van der Vegt bijt het spits af. Zij trekt de lezer het boek in door een verhaal over hoe zij zich haast door de kloostergangen terwijl ze er was voor haar rust. Die oprechtheid tekent Mirjam van der Vegt. Zij weet wat het is om noodgedwongen rust te nemen. Vroeg in haar carrière kreeg ze een burn-out en zodoende leerde zij de stilte te waarderen. Daar heeft zij een product van gemaakt. Zij werkt als stiltetrainer, coach en heeft meer boeken over stilte en rust geschreven. In dit boek put zij regelmatig uit haar eigen levenservaring. Het is mooi hoe zij haar kwetsbaarheid deelt en daarmee het belang van rust en stilte onderstreept.

Verder zijn er de ervaringen van bergbeklimmer Katja Staartjes die leert hoe pauzes zichzelf terugverdienen. Bekende artiesten zoals Typhoon vertellen wat zij geleerd hebben nadat de werkdruk te hoog werd. De levenslessen over rust zijn vaak een manier om anders tegen de zaken aan te kijken. Een hoofdstuk is gewijd aan hoe je de dag beoordeelt op wat je zaait, in plaats van wat je oogst. Een verhaal van een vluchteling laat zien hoe je leeft vanuit je waardigheid en wat dat aan rust oplevert. Het boek lijkt een compleet pakket te bieden voor een gebalanceerde levensstijl maar komt tegelijk met een waarschuwing: maak er geen to-do-lijst van; werk in kleine stappen en beïnvloed zo andere mensen.

Als je het werk van Mirjam van der Vegt kent, hoor je in de kracht van rust haar ontdekkingen door de jaren heen. Ze geeft door wat zijzelf en anderen geleerd hebben. Ze bewijst dat met diverse onderzoeksresultaten. Toch is de kracht van rust een goed boek. Al was het alleen maar omdat je niet zelf al het spitwerk hoeft te doen dat Mirjam van der Vegt heeft gedaan. Ze heeft uiteindelijk acht lessen gebundeld waardoor je kunt groeien. Het is een coachboek dat vragen oproept die je onrustig kunnen maken omdat ze niet een-twee-drie te beantwoorden zijn. Vaak staan die vragen in aparte kaders of zijn ze schuingedrukt. Als je de tijd neemt om ze te overdenken en te beantwoorden, dan brengt het je verder. Het is een inspirerend boek voor bezinning.

Bij het boek hoort ook een acht-weekse cursus. Die kost 99 euro. Het is de stok achter de deur om echt aan de slag te gaan, waardoor je de lessen in praktijk kunt brengen. Ik vermoed dat de cursus vooral behulpzaam is voor mensen die niet aan de slag gaan als ze alleen de stof kunnen lezen. Het is mooi dat de lessen uit het boek op een interactieve manier worden aangeboden. Mirjam van der Vegt gebruikt in de inspiratieboekjes van adem de dag al de wijze les van Confucius: Tell me I forget. Show me, I will remember. Involve me, I will understand. De kracht van rust zul je alleen ervaren als je ermee aan de slag gaat.