12060

De kelderwesp

Wulp, Lein van der

25-06-2012

Alleen de titel al wekte mijn belangstelling. Is een kelderwesp soms een soort vliegtuig uit de oorlog, waar ik nog nooit van gehoord heb? Of toch iets anders? Ook de uitgever had mijn interesse. Kijk eens op hun pagina voor de alternatieve werkwijze. Heel sterk concept, vooral voor beginnende schrijvers, maar ook voor investeerders, zelfs met een kleine beurs.

Kelderwesp is een boek over het maken van keuzes. Daarbij volgen we twee verhaallijnen. Mark moet een werkstuk maken voor school over de JSF. Het onderwerp lijkt hem maar niets. Daarnaast volgen we Cor, een oudere man die de oorlog heeft meegemaakt. Hij heeft aan de Tweede Wereldoorlog heel wat overgehouden. Welke mensen kun je in het leven vertrouwen en wie niet? Omdat er nog een onbeantwoorde vraag in hem leeft en er een moord gepleegd wordt die met het oorlogsverleden te maken schijnt te hebben, gaat hij op onderzoek uit. Ook zichzelf leert hij daarbij beter kennen.

Natuurlijk ontmoeten de tiener Mark en de bijna honderdjarige Cor elkaar. De verhaallijn van Mark had wat mij betreft wel iets uitgebreider mogen zijn, de verhaallijn over Cor en zijn vrienden en vijanden uit de oorlog is heel sterk neergezet. De schrijver weet hier en daar mooie literaire passages neer te zetten. De meest boeiende vond ik wel de kelderwesp, waarnaar ik zo nieuwsgierig was. In anderhalve pagina leef je volkomen mee met Troost en zijn gevecht met de kelderwesp. Beslist een boek voor lezers die van mensenkennis en karakters houden. Ik kon bijna niet geloven wat Cor op late leeftijd nog deed om van zijn oorlogsverleden iets dragelijks te willen maken. De vraag is of dat gelukt is.

Rating: 5