202551

De hele cirkel

Braam-Smit, Hinke

geloofsgroei

Sandrina Wijnholds

30-11-2023

In de hele cirkel laat Hinke Braam-Smit de lezers meer van God ontdekken en hoe zij een intieme relatie met Hem kunnen opbouwen. Aan de hand van twaalf verschillende aspecten verkent zij de relatie met God. Zij begint en eindigt met Gods grootheid en Zijn liefde voor de mensen. Daartussen worden diverse thema’s behandeld zoals genade, vertrouwen, intimiteit, overgave, belijden en vergeven. Ze benadrukt vooral hoe God ons bedoeld heeft en hoe wij verder kunnen groeien in relatie met Hem. Soms kan de groei ook belemmerd worden. In dit boek wordt liefdevol aandacht geschonken aan de wonden en de mogelijkheden tot genezing. Hinke heeft haar eigen geloofsgroei en inzichten door het hele boek verweven. Het boek is vooral voortgekomen uit een onvrede over het Gods- en mensbeeld dat zij in haar jeugd had meegekregen (meer vanuit een bevindelijk gereformeerde hoek). Het hele boek ademt daarmee een doorleefde ervaring. Dat brengt de inhoud dicht bij de lezers en is tegelijkertijd een mooie getuigenis.

De vormgeving oogt rustig en verzorgd. De inhoud is praktisch en toegankelijk. Het boek is niet alleen geschikt voor individuele lezers, maar kan ook goed in groepsverband behandeld worden. Elk hoofdstuk is voorzien van enkele verdiepende vragen. Ook is bij elk thema een passend gebed geschreven.

Persoonlijk vind ik het jammer dat de aspecten van geloofsgroei in een cirkel geplaatst worden. Hinke begint en eindigt heel begrijpelijk met God als de Alfa en Omega, het Begin en het Einde, de God Die alles omvat. Tegelijkertijd wekt de titel de suggestie dat de twaalf aspecten een geheel vormen. Op de reis van het leven verwacht ik dat bij elke levensfase nieuwe aspecten geopend kunnen worden, dus ook in ons beeld van God. Met ‘de hele cirkel’ wordt een kans voor verdere groei en ontdekking minder benadrukt. Ik zou daarom meer een open systeem prefereren waarbij ruimte gelaten wordt voor nog onontdekte aspecten die een verdere verkenning van God kunnen stimuleren. Dit doet echter niets af aan de inhoud. Dit boek kan een mooie bijdrage leveren aan een reflectie op het persoonlijke geloofsleven. Van harte aanbevolen!