Boekrecensies vanuit christelijk perspectief

11026

Christen @ work!

Auteur

Type boek

Recensie

Datum

Waardering

Fraser, Robert

Geloofsopbouw

Cora van Dijk

08-06-2011

5 out of 5 stars

BESTEL

Recensie

Dit boek was voor mij een ware eye opener. Robert Fraser is een echte zakenman en ondernemer, waarbij je niet direct aan een christelijke bediening denkt. Vele zakenmensen zijn oneerlijk, zelfs frauduleus. Deze schrijver vertelt in dit boek zijn levensverhaal, maar daarnaast nog veel meer.

Hij deelt met ons zijn leven; een leven waarin hij steeds probeerde Christus bespreekbaar te maken op de werkvloer en zelf een duidelijke getuige te zijn, door zijn houding (met name in het dienen). Mensen kwamen daardoor tot geloof en dit verspreidde zich alsof je een uitgebloeide paardenbloem wegblaast. Vele stofjes vallen op goede aarde en komen tot bloei; het christendom verspreidt zich onder werknemers. De Heilige Geest werkt ook in bedrijven....... Er ontstaan geestelijke oases op de werkvloer die de werknemers duidelijk goed doen. Het bedrijf wordt een bedrijf tot eer van God. Op deze manier wordt het evangelie op een heel natuurlijke wijze verspreid, niet door grote evangelisatieacties, maar eenvoudig op de werkvloer, van man tot man.

Daarnaast wordt in het boek besproken hoe je je als christen het beste kunt gedragen. Vele aspecten van het leven komen voorbij, die worden toegelicht vanuit de Bijbel, bijvoorbeeld de onderwerpen: roeping binnen Gods koninkrijk, omgang met geld, priesterschap, werken als voor de Heer. Vooral dit laatste aspect sprak me bijzonder aan. Door de ziekte die ik heb, ms, ben ik behoorlijk beperkt en vraag ik me wel eens af: wat kan ik nog doen voor God? Maar wanneer je werkt 'als voor de Heer', kun je heel je dag voor God leven, niet alleen in de kerk, maar vooral ook op je werk en in je gezin. Zo wordt een boekrecensie schrijven iets dat je voor God mag doen en ook eenvoudige dingen, zoals het schenken van een kop koffie is dan een daad van geloof. Een citaat: "Op elke plaats waar een gelovige werkt als voor de Heer, ontstaat opwekking in zijn of haar hart, die zich uitbreidt naar de mensen om hem of haar heen".

Eigenlijk is dit boek geschikt voor elke christen. Weliswaar ligt de nadruk enigszins op ondernemers, maar voor werknemers en zelfs mensen zonder werk kan dit boek veel betekenen. In feite is het boek gebaseerd op het grote gebod: Heb God lief boven alles en je Naaste als jezelf. Een boek dat ik iedereen kan aanbevelen.

Jouw waardering

Like en deel deze recensie:



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.