15115

15115

Lucado, Max

05-10-2015

Deze heerlijke roman lijkt wel een omgekeerde chicklit: aan het begin van het verhaal is het sprookje al voorbij. Chelsea Chambers staat er alleen voor met haar twee kinderen, haar droomhuwelijk met de ster footballspeler uit de NFL (National Football League) is door overspel voorbij. Ze heeft weliswaar een huis geërfd van haar moeder, maar die heeft haar ook laten zitten met een torenhoge schuld. Het prachtige oude pand biedt ruimte aan een sfeervol koffiehuis, waar Chelsea naar hartenlust haar taarten en muffins kan bakken, maar dat is niet genoeg om klanten te krijgen in San Antonio (Texas).

Evengoed blijft het een makkelijk te lezen roman. Dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is blijkt wel in de loop van het verhaal. Er liggen allemaal kleine brokstukjes uit het verleden, een ongeluk, een verbitterde verhouding met haar vader, enzovoort. Het is allemaal een beetje voorspelbaar en oppervlakkig, misselijkmakende clichés wat dat betreft, maar Café Wonder heeft wel meer.

De twist in dit verhaal zit in het ingrijpen van hogerhand. Zonder dat Chelsea het weet heeft zij een beschermengel, die wel een heel moedig plan opzet om haar te helpen. De woorden die gewijd zijn aan de realiteit achter de schermen van ons dagelijks bestaan, hebben een bemoedigende kracht. Als je leest hoe gebed dingen in beweging zet, dan motiveert dat om Gods hulp te blijven zoeken. Overigens is de insteek in het boek anders, daar krijgt het café van Chelsea een wifi-verbinding die alleen werkt voor het Blog van God. Iedereen mag daarop één vraag stellen en krijgt persoonlijk antwoord. Zo’n trendy mogelijkheid om God te zoeken, trekt mensen, als het niet is om een vraag te stellen dan wel om de vragen en antwoorden van anderen te lezen.

[Total: 1 Average: 4]