14124

14124

Hingson, Michael / Flory, Susy

Waargebeurd verhaal

11-10-2014

Dit boek beschrijft het leven van een blinde man en zijn geleidehond Roselle. Samen vormen ze een team.

Michael werkt in het World Trade Center in New York. Als een vliegtuig zich op 9 september 2001 in de Noordertoren boort, is Michael met zijn collega David in zijn kantoor. Als de toren sterkt overhelt, verwacht Michael te sterven maar de toren veert weer terug. David ziet allemaal rook en vuur en vallend puin. Ze verlaten snel het kantoor; Michael besluit om niet in paniek te raken. Samen beginnen ze aan de lange tocht naar beneden, 1463 traptreden. Toen Michael hier begon te werken, heeft hij eerst het hele gebouw verkend, dus hij weet de weg. Zijn favoriete Bijbelse passage is psalm 23. Hij ziet Roselle als zijn herder.

Het verhaal wordt afgewisseld met gebeurtenissen uit Michaels jeugd, het omgaan met zijn blindheid die hij niet als een handicap ziet. Het feit dat mensen er niet mee kunnen omgaan, ziet hij als een handicap. Michael studeerde af in de natuurkunde. Hij heeft besloten te gaan denken vanuit het ‘ waarom niet’ beginsel. Waarom zou je als blinde niet fietsen, autorijden en darts gooien? Hij heeft zelfs een vliegtuig bestuurd.

Achter in het boek staat de etiquette voor de omgang met blinden.

Enkele citaten:
• Vermijd geen woorden als ‘ kijk’. Ik gebruik ze zelf ook.

• Zeg iets als je de kamer binnenkomt en als er een openstaande deur is, vertel het me.

• Zie mij niet als een blind persoon. Ik ben een normaal persoon, die toevallig blind is.

Dit is niet alleen het verhaal van de vlucht uit het World Trade Center maar het is veel breder. De omgang met blinden komt uitgebreid aan de orde; Michaels doorzettingsvermogen om iets te bereiken; het leven van een geleidehond en de bijzondere band van de blinde met zijn hond. Een aanrader voor iedereen die met blinden te maken heeft maar ook een bijzonder boeiend boek.

[Total: 1 Average: 5]