18111

Achtste-groepers huilen niet

Vriens, Jacques

Kinderboek

03-09-2018

Het is de tijd van de musicals en de barbecues en afscheid nemen van clubs, groepen en activiteiten. De zomer breekt in volle glorie aan en ik zit op een middagje in “Achtste groepers huilen niet” te lezen. Ik wilde hem al zo lang lezen. Nu ik de laatste bladzijde lees, zie ik dat de auteur er lang over heeft gedaan voordat hij het boek kon schrijven. Ik begrijp de reden. Als je er zo dicht op hebt gezeten dat een kind kanker krijgt, heeft dat enorm veel impact. Maar nergens wordt het verhaal te zwaar, hoewel ik het bij de laatste hoofdstukken niet meer hield. Jacques Vriens heeft een boek geschreven dat het verdient om steeds opnieuw door mensen gelezen te worden. Niet alleen door de humor en de mooie liefde die mensen onderling hebben, maar juist doordat hij het beschrijft zoals het kan gaan en in zijn ervaring gegaan is.

Ik ontdekte dat er nog geen recensie van was op boekenmening en een schrijver als Jacques Vriens zou zeker in het auteurslijstje voor moeten komen. Hij vertelt op zo’n manier dat je door wilt lezen en dat je het gewoon voor je ziet. Daarom is dit boek natuurlijk ook verfilmd.

Akkie is de hoofdpersoon van dit boek. Ze is slim, sportief en lief. Ze kan fel uit de hoek komen en houdt ervan om met anderen om te gaan en ook om haar eigen plan te trekken. Ze is de vrouwelijke tegenhanger van Joep, de popi-jopie van de jongens in haar klas. Het is een beetje gespannen tussen hen en dat ontlaadt zich in een vechtpartij. Joep ontdekt hoe sterk Akkie is, maar haar vrienden zien haar even later helemaal wit wegtrekken en geen stap meer kunnen doen. Dat blijkt de voorloper van leukemie te zijn, waardoor Akkie op kinderoncologie terechtkomt. Joep maakt zich zorgen dat hun vechtpartij de ziekte heeft uitgelokt, maar gelukkig kan de juf hem geruststellen. De klas krijgt uitleg, iedere keer als Akkie behandelingen moet ondergaan en leven met haar mee. Op het schoolkamp na, mist ze bijna alle belangrijke groep-acht-momenten. Maar haar klasgenoten bedenken veel manieren om haar bij alles te betrekken en Akkie bedenkt manieren om mee te blijven denken.

Een prachtig boek om in groep acht (voor te) lezen. Een prachtig boek voor als kinderen worstelen met geliefden en vrienden die ernstig ziek zijn.