Boekrecensies vanuit christelijk perspectief

202623

When God seems gone

Auteur

Type boek

Recensie

Datum

Waardering

Mabry, Adam

Pastoraat

Sandrina Wijnholds

10-07-2024

4 out of 5 stars

 

BESTEL

Recensie

Heb je ooit ervaren dat God afwezig was of jou lang liet wachten op antwoorden? Of ben je soms teleurgesteld geraakt hoe God jouw leven leidde? Adam Mabry kende dit gevoel ook en neemt je mee in de lessen die hij uit deze ervaringen geleerd heeft.  Met Bijbelse voorbeelden laat hij zien dat we daarin niet alleen hoeven te staan. Hij neemt Habakuk als vertrekpunt. God die ondanks al het bidden en roepen zolang stil blijft. Of Abraham die zolang moest wachten tot God Zijn woord in vervulling bracht. En Elia die ondanks al zijn eigen inspanningen zo moedeloos werd. Of Jezus die angstig Gods wil aanvaardde en uiteindelijk verlaten werd.

Adam laat ons zien dat God in de emotioneel beleving misschien wel afwezig lijkt, maar juist ook in deze crisis heel nabij is. Onze ervaring is niet altijd gelijk aan de realiteit van de ´Ik ben die Ik ben´.  Hij moedigt de lezer aan om lessen te trekken uit onze ervaring van Gods afwezigheid of traagheid. God heeft een doel met Zijn zwijgen. Soms moeten we leren af te zien van onze eigen behoeftebevrediging of moeten we leren loslaten om ons vertrouwen in God te verdiepen.

Soms moet geleerd worden jezelf niet in Gods plaats te zetten, maar jezelf te onderwerpen aan Gods soevereiniteit. Adam vergelijkt dit groeiproces met een kind dat moet leren om volwassen te worden. En daarin mogen we verwachtend blijven uitzien en vertrouwen dat de verlatenheid niet oneindig zal zijn. God heeft ons niet als kinderen aangenomen om ons daarna te negeren.

Vooral Gods vaderhart zet hij centraal. Hij schrijft heel pastoraal en met veel compassie vanuit zijn eigen ervaringen. Hij gebruikt daarbij ook levendige voorbeelden vanuit zijn eigen rol als vader. Hij legt geen sterke nadruk op zijn eigen ervaringen van verlatenheid en hij geeft ook geen theologische antwoorden. Zijn doel is vooral om gelovigen te bemoedigen en hoop te geven. In het geloof zal niet alles halleluja zijn. Het is daarbij nodig om juist ruimte en openheid te creëren voor deze ervaringen van verlatenheid en elkaar hierin te bemoedigen. Elk hoofdstuk behandelt een ander aspect van verlatenheid en eindigt met diverse werkvormen om biddend te verwachten, te belijden, te leren van je spirituele familie en op te zien naar Jezus die de grootse verlatenheid ervaren heeft.

Van harte aanbevolen aan alle lezers die willen leren uit de momenten dat God soms afwezig lijkt. Een nadeel is wel dat dit boek momenteel alleen in het Engels te verkrijgen is. Een vertaling naar het Nederlands zou heel welkom zijn.

Jouw waardering

Like en deel deze recensie:



Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.