202649

Kruimels in het heelal

Falcke, Dagmar en Heino

23-09-2024

jeugd astronomie

Kruimels in het heelal. Minder dan dat eerlijk gezegd. We zijn zo klein als je naar de grootte van het heelal kijkt, dat het onmogelijk lijkt dat we bestaan. We bestaan niet alleen, we kunnen zelfs nadenken over alles wat ons omringt. Heino Falcke is een autoriteit op het gebied van het heelal. Hij laat samen met zijn vrouw in dit boek iets zien van de verhoudingen tussen mens en heelal en dat doen zij door een gesprek van een heelal-wetenschapper met zijn dochter Jana.

Direct al in het eerste hoofdstuk is duidelijk dat de geleerde wetenschapper niet zo veel kan met de geloofsvragen die zijn dochter stelt. Maar over wat hem bezighoudt kan hij onderhoudend vertellen. Elke dag vertelt hij iets over de afstanden en wat er in het heelal te zien is.

Op bijna elke bladzijde zie je mooie foto’s van de onderwerpen waar hij Jana over vertelt.

Minpunten

In het laatste hoofdstuk komt de enormiteit van het heelal ten volle in beeld en stelt Jana de vraag: Woont God ergens daar of is er een volgende hemel.

Haar vader zegt dat ‘we’ dat nooit zullen weten. Evenals zijn zwijgen in het eerste hoofdstuk als Jana vraagt waar de oma van Karl heengegaan is na haar sterven, beschouw ik dit antwoord als vreemd.

Hij had tenminste kunnen antwoorden dat er mensen zijn die daar beter antwoord op kunnen geven dan hij, want zo blijkt op de bladzijden daarna, dat hij nergens zeker van is, waar het het bestaan van God betreft. Dat geeft niet, dat mag van mij, maar om juist dit transcendente gesprek in zijn verhaal over de veronderstelde fysieke oerknal te plaatsen, geeft het verwarring voor de lezers. En dat vind ik jammer.

Het boek is onderhoudend en zelfs heel leuk om te lezen maar ik zou het niet samen met mijn (klein)kinderen kunnen lezen. Ik mis de verwondering over de prachtige schepping van God. God schiep de hemelen en de aarde. Dat staat voor mij vast en daarom betreur ik het verschijnen van dit boek. Het leidt bij God en zijn prachtige werk vandaan. Het laat geen ruimte om God als schepper te leren kennen of te onderzoeken wie Hij is.

Door het waarom te plaatsen te midden van het wat, zijn Dagmar en Heino gekunsteld bezig. Laat het wat voluit zien, prachtig! Maar over het waarom en het wie hadden zij beter aan de wijsheid van de theologen en filosofen over kunnen laten om daar voor kinderen over te schrijven.