Boekrecensies vanuit christelijk perspectief

202642

Jezus, de enige weg

Auteur

Type boek

Recensie

Datum

Waardering

Piper, John

Sandrina Wijnholds

21-09-2024

3.5 out of 5 stars

Theologie

BESTEL

Recensie

Het evangelie is het goede nieuws dat God de wereld zo lief heeft gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. De vraag die John Piper stelt, is of je in Christus moet geloven om gered te worden. Hij merkt in de hedendaagse evangelieverkondiging de tendens op om het evangelie meer inclusief en aantrekkelijker te maken. Hij spreekt zich uit tegen diverse stromingen die de exclusiviteit van Jezus’ verlossingswerk ontkennen of afzwakken (annihilationisme, universalisme, pluralisme en inclusivisme). Om tot een goede Bijbelse onderbouwing te komen, werkt hij de volgende drie vragen uit. Zullen mensen een eeuwige bewuste pijniging ondergaan onder Gods toorn? Is het werk van Christus noodzakelijk voor redding? Is bewust geloof in Christus noodzakelijk voor redding?  Al deze vragen beargumenteert hij op grond van heel veel Bijbelse citaten bevestigend. Zijn argumentatie is, zoals we bij John Piper kunnen verwachten, vooral gestoeld op het calvinistisch gedachtegoed. Verlossing is alleen mogelijk door het geloof in Jezus Christus. Hij benadrukt dat met Jezus een nieuw tijdperk van heil is aangebroken; alle volken moeten van dit goede nieuws horen. Over de volken uit het Oude Testament schrijft hij dat God ‘voorbijziet’ en dat de gebeurtenissen zoals de uittocht getuigenissen waren van Gods reddend werk. Hij werkt echter nauwelijks uit wat dit ‘voorbijzien’ dan betekent voor hun heil. De vraag die mij hierbij parten speelt, is of de geschiedenissen in het Oude Testament wel zo makkelijk vanuit een heenwijzen naar het verlossend werk van Jezus uitgelegd kunnen worden. Ook bespreekt hij nauwelijks hoe hij denkt over alle volken uit de afgelopen duizenden jaren die nog nooit over Jezus gehoord hebben. Zij die wel van Jezus gehoord hebben en hier niet naar handelen, zullen veroordeeld worden. Maar hoe zit het dan met hen die wel een ingeschapen kennis van God hebben en hier rechtvaardig naar handelen maar het Evangelie nog nooit gehoord hebben? Hoe reikt Gods Vaderhart naar deze mensen uit? Misschien moeten we onze ideeën hierover loslaten en het oordeel bij God in Christus laten. Het gevaar is dat we anders mogelijk een te eenzijdig beeld van God benadrukken, waarbij rechtvaardigheid en soevereiniteit meer aandacht krijgen dan Gods Vaderhart en Zijn liefde.

De hel krijgt bij Piper nadrukkelijk de plaats van oneindige verschrikking en pijniging als straf op de zonde. Hij beschrijft dat de ernst van het kwaad zo groot is, dat de hel een demonstratie is van de oneindig waarde van Gods heerlijkheid waaraan zondaars hebben tekortgedaan. Alleen geloof in Jezus kan je van de hel redden. Piper benadrukt dat evangelisatie daarom zo belangrijk is. Zijn argumenten zijn door eenzijdigheid wat onbevredigend. Hoeveel rijker had zijn boodschap kunnen zijn als hij Christus als Overwinnaar op de hel meer had laten schitteren. Hij heeft het kwaad overwonnen en dit terzijde geschoven. Hij is de hel ingegaan om het kwaad zijn plek toe te wijzen en ons het leven te geven. Het argument van Piper is vanuit zijn theologie begrijpelijk, maar zijn accent verschuift mijns inziens hiermee te veel naar de mens in plaats van De Mens.

Hij draagt in dit compacte werk ook een warm hart toe aan het zendingswerk. Alle volken moeten bereikt worden en als wij de boodschap van het Evangelie afzwakken, zeggen wij daarmee ook iets over alle zendingswerkers. Hij moedigt ons vooral aan om juist hen goed te ondersteunen, zodat daarmee aan Gods opdracht voldaan kan worden. Hiermee reikt John Piper voor heel de gemeente een waardevolle opdracht aan.

Door het hele boek worden verwijzingen gegeven naar extra noten die achter in het boek zijn opgenomen. Deze zijn ook zeker de moeite waard om te lezen. Hier wordt niet alleen verwezen naar geraadpleegde literatuur, maar wordt ook regelmatig een overtuiging of discussie verder uitgediept.

Jouw waardering

Like en deel deze recensie:



Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.