Sandrina Wijnholds

14-10-2024

spiritualiteit Dag Hammerskjöld

Altijd vluchtend,

Altijd wachtend,

Bereid – als ik het mijne ontmoet -

Dagelijks zijn we op weg en maken we keuzes. Het ene moment rennen we om ons doel na te streven en het andere moment moeten we even stilstaan en wachtend op wat zich aan wil dienen. Leid jij de weg of word je door de weg geleid? En wat zijn voor jou de wegwijzers die richting geven in jouw leven?

Soms hebben wij andere mensen nodig die ons helpen de weg te wijzen. Soms zijn ze ons al voorgegaan en hebben zij hun herkenningspunten achtergelaten. De teksten van Dag Hammerskjöld (1905-1961) zouden we kunnen zien als een gids. Hij was een Zweeds diplomaat en als secretaris-generaal van de Verenigde Naties werd hij bekend om zijn inzet voor vrede. Na zijn onverwachtse dood bleek hij in zijn dagboek (later uitgegeven onder de titel ‘Merkstenen’) een schat aan innerlijke reflecties te hebben nagelaten. Zijn teksten nodigen uit om je te oriënteren, om tot jezelf te komen en te besluiten hoe jij je pad wilt vervolgen. Zijn boek is echter heel abstract en daardoor moeilijk toegankelijk voor de gemiddelde lezer.

Beatrijs Corveleyn en Kees G. Zwart hebben met het boek ‘De weg naar binnen’ ook een nieuwe merksteen opgericht door de weg voor de lezer wat meer begaanbaar te maken. Met dit boek beschrijven zij de inhoud van Merkstenen op een begrijpelijke en overzichtelijke manier. Zij belichten belangrijke thema’s die het denken en werk van Dag Hammerskjöld karakteriseren, zoals leiderschap, dienstbaarheid, natuur of stilte. Op het levenspad worden we uitgedaagd om ja te zeggen tegen het leven. Het leven dat voortdurend om bewuste keuzes vraagt. We krijgen een handreiking om onze eigen weg te leren gaan, ons te verhouden tegenover God en de mens. We worden uitgenodigd om stil te staan en in het licht van God te zien wat er in ons omgaat en wat er echt toe doet. Afstemmen op wat goed is en vanuit deze afstemming de weg vervolgen. Het geheel is een waardevolle compilatie geworden waarbij het leven en denken van Dag Hammerskjöld inzichtelijk wordt gemaakt. Beatrijs en Kees zijn er goed in geslaagd om de inhoud dicht bij het dagelijks leven te brengen. Zoals in Merkstenen zichtbaar werd, laten ook zij zien dat spiritualiteit een groeiproces is van voortschrijden, stilstaan en verwonderen. De inhoud ademt ook een doorleefde reflectie van de schrijvers zelf waardoor het een warme, troostrijke en bemoedigende indruk achterlaat.

We mogen dit boek vooral zien als een aanmoediging om zelf de reis naar binnen te maken. En daar moet je de tijd voor nemen. Je leest het daarom ook niet zomaar even uit.  Elk thema bevat een overdenking, waarbij je opgeroepen wordt om op je reis voort te gaan en niet te arriveren. Je verder te laten drijven, alsmaar verder naar het onbekende en ja te zeggen op de weg die jou leidt.  Je zult daarbij geen concrete antwoorden vinden. Dat zal voor sommige zoekers misschien wat onbevredigend zijn, maar juist in dit boek ligt het voorbeeld om zelf op zoek te gaan naar het antwoord. Elk thema is afzonderlijk goed te lezen en daarmee ook heel geschikt om te herlezen en je eigen route uit te stippelen. In de inleiding wordt ook advies gegeven welke thema’s je wanneer zou kunnen kiezen. Door deze opzet zul je bij het chronologisch lezen af en toe een dubbeling van de inhoud tegenkomen, maar dat is eerder ondersteunend dan storend.

De vormgeving is mooi verzorgd en van prachtige illustraties voorzien. De beelden weerspiegelen op een schitterende manier de reis van groei door stil te staan.

Heb jij het verlangen om te groeien in jouw levensreis en te leren van hen die voor je lopen? Dan wordt dit boek jou van harte aanbevolen.

Vrij zijn, op kunnen staan en alles achter kunnen laten – zonder om te zien. Ja zeggen -