11222

11222

11-11-2011

Rhodante is medewerkster in een boekwinkel. Op een dag komt ze in contact met een schrijver, Halewijn en meteen is ze verliefd. Ook Halewijn is onder de indruk van de jonge vrouw in de boekwinkel. Enige tijd later komen ze elkaar weer tegen op een camping, waar ze beiden in een recreatieteam zitten. Ze krijgen een relatie die niet meer stuk gaat.

Dat klinkt als een sprookje. Maar dat ze zelf een uitstekende relatie hebben, wil nog niet zeggen dat alles verder gladjes verloopt. De reacties uit de omgeving van familie en vrienden zijn soms pijnlijk, waardoor vriendschappen stuklopen en familiebetrekkingen op een laag pitje komen te staan. Hoe ga je daar als gelukkig stel dan mee om? Wat is de invloed ervan op je relatie? En als ze dan zelf tot een schokkende ontdekking komen die van grote invloed is op hun eigen relatie; kan die relatie dat wel aan? Wat zijn de gevolgen?

Met voorgaande wordt al duidelijk dat dit een boek is dat vooral over relaties tussen mensen gaat. In eerste instantie lijkt het een gewone liefdesroman met het voorspelbare verloop van: ontluikende liefde, probleemgeval, happy end. Maar toch heeft deze roman meer. Hoewel de liefdesroman vaak vlak en eenvoudig is, zien we hier iets anders. Dit komt vooral door de dialogen. We zien weinig beschrijvende gedeeltes in het boek, maar door de dialogen wordt ons als lezer duidelijk gemaakt wie de personen zijn, hoe ze in het leven staan, hoe mensen omgaan met elkaar. De dialogen zijn goed gevormd en maken dat het boek vlot leest en je jezelf makkelijk in een persoon verplaatst, dat is dan niet altijd de hoofdpersoon. Vooral dat laatste vind ik een pluspunt wat moeilijk te bereiken is als auteur. Een klein minpunt is dat de meeste relatieproblemen ruim na de helft van de roman beginnen en dan in hoog tempo elkaar opvolgen. Dat is wat aan de late kant, waardoor een gedeelte van het boek het gevoel geeft: gaat er nog iets gebeuren? Maar als dat eenmaal op gang gekomen is leest het boek weer als een trein.

Dit is de derde roman van Saskia Schouten en beslist de beste tot nu toe. Het uiterlijk is aantrekkelijk en nodigt uit tot lezen. Heel positief vond ik de beschrijving van omgang met familie en vrienden en hoe kwetsbaar die relaties soms zijn. Ook de omgang tussen christenen en niet-christenen sprak me erg aan. Rhodante wil altijd graag alles goed hebben tussen iedereen en dat kan soms niet. Wat moet je daar dan mee? Halewijn heeft een probleem met eigenwaarde, vooral door zijn uiterlijk, en is snel gekwetst. Wat zijn daarvan de gevolgen? Als je zus niets meer van de kerk wil weten, hoe reageer je dan? De reacties op deze voorbeelden zijn heel menselijk beschreven.

De liefdesroman is niet echt mijn favoriete genre. Maar ik wil wel meegeven dat deze roman beslist aan de top van dit genre zit. Omdat ik mijn 5 sterren echt alleen aan boeken geef met een beoordeling 'uitstekend' kan ik dat er niet voor geven, maar een dikke vier sterren is dit boek zeker waard.

17 Reacties op: Schrijversliefde

• Dani van Doorn schrijft:

Met plezier heb ik dit boek van Saskia Schouten in een middag uitgelezen. De sympathieke hoofdpersonen moeten steeds nieuwe problemen het hoofd bieden waardoor je verder wilt blijven lezen.
    Levensecht verhaal waarin ook het evangelie uitgelegd wordt en christelijke waarden aan bod komen.

0

• F. Overvest schrijft:

Spannend boek. Het enige minpuntje is dat het snel is afgelopen. Ik had graag meer geweten hoe de ouders het kwamen bijleggen.

0

• Janny den Besten schrijft:

Een goed positief christelijk boek is ‘Schrijversliefde’. Het verhaalt over de groeiende liefde tussen twee mensen die in hun verkeringstijd met allerlei problemen in aanraking komen. Levenswerkelijk heeft Saskia Schouten dit beschreven. De schrijfster schroomt niet om onderwerpen als sexualiteit voor het huwelijk in haar verhaal te verwerken. Zij geeft haar eigen mening door, zonder dat dit vervelend belerend overkomt en zonder dat de verhaallijn erdoor wordt onderbroken. Knap – en ook gewaagd – om dit zo te doen! De roman leest vlot weg en bevat heel vloeiende dialogen. Als je van liefdesromans houdt, is ‘Schrijversliefde’ een goede aanrader.

0

• Greetje van den Berg schrijft:

Schrijversliefde heb ik met plezier gelezen. Mooi, zoals Saskia beschrijft hoe de ouders van Halewijn blijven volharden in hun starheid en hun zoon laten vallen, terwijl het je als lezer duidelijk is dat Halewijn en Rhodante echt samen hun best doen om vanuit hun geloof te leven en aan God vergeving hebben gevraagd. Zo denken christenen nog te vaak over anderen te moeten oordelen.

0

• Gerda schrijft:

Het boek pakte me vanaf het begin, leest lekker weg,vond het leuk dat er herkenbare dingen in voorkwamen, zoals Harderwijk, waar ik woon, boekhandel, dansen in de kerk, iemand die door een boek te lezen tot geloof komt, maar ook dat niet altijd alles van een leien dakje gaat
    Ben benieuwd naar het vervolg.

0

• Marja Meijers schrijft:

Schrijversliefde is een vlot geschreven roman over de ontluikende liefde tussen een verkoopster in een boekhandel en een jonge schrijver die succes heeft met zijn debuut. Tijdens een jeugdkamp leren ze elkaar beter kennen en bloeit de relatie op. Het lezen, schrijven en redigeren van boeken loopt als een rode draad door het verhaal heen; persoonlijk vond ik dat erg leuk. Alhoewel ik zelden een liefdesroman lees, heb ik dit boek toch vrij snel uitgelezen. Het verhaal loopt lekker en de dialogen zijn vlot. De schrijfster slaagt er in de lezer mee te nemen in de wereld van de hoofdpersonen die met allerlei lastige familieverwikkelingen te maken krijgen, maar ondanks dat toch een positieve toekomst verwachting houden. Je leert het stel redelijk goed kennen naarmate het verhaal vordert, een goede reden om uit te kijken naar een vervolg op deze roman.

0

• Marina schrijft:

Ik vind schrijversliefde het beste boek van Saskia, je ziet duidelijk een groei in haar manier van schrijven. Ik lees allerlei soorten boeken, maar meestal spannende boeken. Ik vond dit een lekker boek om te lezen, het las vlot en je wordt in de loop van het verhaal steeds nieuwsgieriger naar de afloop. Leuk dat het in Harderwijk en Gouda afspeelt, deze steden zijn mij niet onbekend. Maar vooral fijn dat het geloof er op diverse manieren in voor komt.
    Saskia ik kijk uit naar je volgende boek.

0

• Jacques Smeets schrijft:

Schrijversliefde is een lieflijk verhaal met vrij heftige familieconflicten, die op het eerste oog onschuldig beginnen. Jaloezie, onbegrip en vooroordelen zijn zaken die in het echte leven veelvuldig voorkomen, vandaar dat dit boek mij meetrok naar gebeurtenissen uit het heden en het verleden. Het lijkt allemaal simpel door de problemen middels gebed op te lossen, voor de hoofdrolspelers blijk dit niet altijd op te gaan, echter het geloofsvertrouwen blijft groot.
    Voor mij als iemand die vrij streng rooms-katholiek werd opgevoed en moest afrekenen met dogma’s, blijkt het toch een aansprekend verhaal te zijn. Het bezit een bepaalde tederheid, die je alleen maar kunt voelen als je het leest. Mijn veranderende inzichten hebben niet geleid tot afkeer van dit verhaal, integendeel, het maakt me blij dat er mensen zijn die het geloof op deze manier belijden.
    Geleidelijk aan kwamen bij mij herinneringen boven over de boosheid over en afkeer van mensen tegen eigen familieleden en/of dorpsgenoten die seks voor het huwelijk niet te nauw namen en daardoor in de status van een ‘moetje’ kwamen te verkeren.
    Als er al een puntje van kritiek zou zijn, dan alleen maar in het gebruik van enkele regelmatig terugkerende begrippen of zinnetjes. Die kritiek is alleen maar positief bedoeld, want schalksheid en monden die zich omsluiten hebben ook wel iets speels en ondeugends in zich.
    Een mooi, vlot leesbaar boek, dat tot nadenken over geloofsthema’s aanzet.
    Saskia, zo zie je maar wat jouw boek teweeg brengt.
    Jacques Smeets
    Elsloo (Lb)
    de blauwe diender

0

• Melanie schrijft:

Schrijversliefde is een erg pakkend boek. Het leest makkelijk en vlot weg. Het verhaal is erg boeiend geschreven. Er zit voor een ieder wel iets herkenbaars in het verhaal. Ook vind ik het erg leuk dat er vanuit verschillende personages is geschreven. Daardoor leer je meerdere personages goed kennen in plaats van alleen de hoofdpersoon. Daarnaast vind ik het erg mooi hoe het geloof in het boek is verwerkt. De verschillende personages bekijken het geloof vanuit verschillende perspectieven, dit is goed uitgewerkt.

0

• Aukje Fidom schrijft:

Dit is het derde roman van Saskia en ook de derde die ik gelezen heb. Naar mijn mening is dit haar beste roman tot nu toe. Het leest vlot weg en je kunt je goed inleven in de (hoofd)personen. De spanning tussen wel en niet gelovigen komt ook goed naar voren. Ik herken ook dingen uit haar eigen leven in het boek.
    Saskia, ik moedig je aan om door te gaan met schrijven en ben benieuwd naar je 4e boek.

0

• Coby Uilenberg schrijft:

mijn man heeft het boek gelezen en vond het een leuk boek.met name omdat er voorbeelden instonden die hem bekend voorkwamen..het is de eerst roman die hij gelezen heeft.

0

• Hilly Dierssen schrijft:

Allereerst een compliment voor de vlotte schrijfstijl. Ik moet eerlijk bekennen dat (liefdes) romans over het algemeen niet helemaal mijn genre is, maar jouw boek had ik zomaar uit! Bijzonder vind ik dat je heel duidelijk de christelijke levensvisie van de hoofdpersonen neerzet. Zelf vind ik dat eigenlijk best wel een heel lastig iets, omdat ik altijd het gevoel heb dat ik dan ook God ga betrekken in mijn zomaar verzonnen verhaal. Maar jij doet dat op een natuurlijk manier, hoewel ik zo af en toe het gevoel had dat de schrijver aan het woord was in plaats van de betreffende hoofdpersoon. Maar al met al vind ik dat je dat erg knap doet. Verder is het verhaal uit het leven gegrepen en kun je je gemakkelijk inleven in de situaties en personen. Met de vader van Rhodante had ik wel wat moeite, die was zo bot dat ik me nauwelijks kan voorstellen dat mensen zo zijn, maar aan de andere kant, de werkelijkheid is soms raarder dan de verzonnen wereld, dus het kan heel goed zo zijn dat er dergelijke mensen op de wereld rondlopen.
    Heel veel succes gewenst met je volgende boek!

0

• Nanno Ymus schrijft:

Met zeer veel waardering heb ik “schrijversliefde”gelezen. Door mijn achtergrond is voor mij het inleven in de hoofdpersonen een iets moeilijker gegeven. Toch heeft Saskia, de schrijfster, mij weten te boeien en een inzicht gegeven in de wereld van Rhodante en Halewijn. De omschrijvingen van het op kamp gaan en de sfeer die daar hangt zijn ronduit kostelijk. Mijn achtergrond is die van een basisschoolleerkracht gericht op het kleuteronderwijs. De omschrijving van Maurits deed mij terugdenken aan de kinderen in mijn klassen waar ik aan les gegeven heb.
    Het is mooi als de schrijfster in haar boek je de beelden kan laten zien in haar omschrijving.
    met vriendelijke groet,
    Nanno Ymus

0

• Beppy Bloed schrijft:

Saskia heeft me nieuwsgierig gemaakt, omdat ik normaal geen romans lees, nu dus wel een uitzondering maakte. Even wennen in het begin, maar door de vlotte schrijfstijl toch na enkele hst. geboeid, en door de toenemende spanning heb ik het ook uitgelezen! In dit genre zet je iets heel moois neer Saskia, je hebt echt talent! Zo natuurlijk en respectvol als je de mensen neerzet, dit zou je nog meer uit kunnen diepen, zo zul je verder groeien!Het einde vond ik fantastisch. Er zat voor mij ook herkenning in, waardoor ik bemoedigd werd. Ook voor ongelovigen is dit boek heel toegankelijk, en dat is knap! Je geeft richting aan zonder dwang. Zo bescheiden als je bent, ben je ook in je boek en daar mag nog best meer durf bijkomen. Ik heb je door dit boek beter leren kennen, heel waardevol! Ga vooral door en schroom niet een probleem verder uit te werken, je kunt het! Lieve groeten,
    Beppy Bloed

0

• Sigrid Landman schrijft:

Zoals we van Saskia gewend zijn, leest ook deze roman weer vlot weg. Het verhaal is sprankeliend geschreven, in de zin dat de dialogen goed opgebouwd zijn waardoor je de hoofdpersonen echt voor je kunt zien en je jezelf ook goed kunt inleven in de verschillende karakters.
    Goed beschrijft ze ook de vele vooroordelen van de mensen in Rhodantes en Halewijns omgeving. Soms verbaasde ik me behoorlijk over het feit dat mensen zo ‘bekrompen’ kunnen zijn. Halewijns ouders vond ik overigens wel geloofwaardig overkomen, al vond ik de vader van Rhodantes wel erg onbeschoft deed toen hij Halewijn pestte met zijn lengte. (dit vond ik een beetje te.. , dan vraag ik me af zou zo man in werkelijkheid niet wat meer fatsoen hebben?) Wat ik overigens wel grappig vond was de manier waarop Saskia het schrijversvak van Halewijn beschreef. Als schrijver zijnde herkende ik er veel in en ik denk dat ze hierbij ook wel uit eigen ervaring geput heeft.
    Het boek is met vaart geschreven en in tegenstelling tot ‘Wachten op de liefde’ waarin de spanning wat wegebt, als ze elkaar eenmaal hebben, raakt Rhodante hier zwanger waardoor je je blijft afvragen: hoe gaat iedereen hier op reageren? Juist dan komen de vooroordelen van vooral Halewijns ouders op een schrijnende manier naar buiten en krijgt het verhaal een stukje spanning dat tot het eind blijft bestaan.
    Ik ben het eens met een vorige schrijver, dat Saskia’s 3e boek haar best geschreven boek is. In elk nieuw boek zie je dat ze een stukje ontwikkeling heeft doorgemaakt. Zeer benieuwd ben ik dan ook naar haar vierde boek, waarvan ze al een klein tipje van de sluier heeft opgelicht.
    Normaal gesproken lees ik nooit romans, maar die van Saskia vormen voor mij een uitzondering op de regel. Al met een goed geschreven en prima leesbaar boek! Ga zo door.
    Groetjes en succes met schrijven. Sigrid

0

• Tünde schrijft:

Recensie: Schrijversliefde, het 3de boek van Saskia Schouten, is een verrassende prestatie. Als ik een boek van Saskia in mijn handen krijg is altijd mijn eerste vraag: Is dit een biografie? Voor het lezen van dit boek vroeg ik haar dat weer. Ze glimlachte. ‘Ja en nee was haar antwoord. Sommige dingen heb ik zelf meegemaakt, maar de rest is fantasie.’
    Liefdesromans interesseren mij niet zo heel erg. Toch maakte ze mij weer nieuwsgierig want haar manier van schrijven kende ik al uit haar eerdere boeken: Liefde op de Wadden en Wachten op de Liefde. Ik kijk nog twee keer naar de titel van haar boek en mijn gedachten gaan weer onderzoekend verder: gaat het over de liefde voor het schrijven of over liefde tussen twee mensen? Want liefde voor het schrijven heeft Saskia wel en ik begin met nog meer enthousiasme het boek te lezen, hopend dat ik veel verhalen uit het leven van Saskia herken. In het eerste hoofdstuk wordt de hoofdpersoon door vlotte dialogen al snel geïntroduceerd. Haar karakter, haar leven, haar interesses, haar geloof en werk. Zodra Halewijn, de schrijver, voorgesteld is wordt het mij ook duidelijk waar de titel vandaan komt. Ook ontdek je als lezer snel hoe de liefdesroman zich verder gaat ontwikkelen. Het gaat over het ontstaan en groeien van liefde tussen twee jonge mensen die totaal niet bij elkaar passen; naar het oordeel van hun omgeving en enige familieleden die om de beurt zelfs zeer pijnlijke opmerkingen plaatsen. In de volgende hoofdstukken beschrijft ze hoe ze daarmee door hun geloof om kunnen gaan. Die houding, de band en de openheid met elkaar, hoe ze hun liefde als christen ondanks menselijke zwakke punten beleven, heeft ook direct en/of indirect veel invloed op hun omgeving. Zoals de bekering van mw. Van Wijk en de drastische verandering in de houding van Jorita. Veel taboes worden bespreekbaar, maar ook herkenbare elementen, traditionele, ik noem ze ‘ouderwetse’ manieren van denken zijn in het boek verwerkt. Hierbij denk ik aan de ouders van Haelwijn, die door hun eigen vastgeroeste manier van denken hun eigen zoon het geluk niet eens gunnen. De pijn die het echtpaar daardoor ervaart is door de vlotte opgebouwde dialogen goed merkbaar. Saskia verbindt de gebeurtenissen ook technisch gezien goed aan elkaar waarmee ze haar nieuwe roman weer plezierig en goed leesbaar maakt. Het maakte het voor mij nog extra interessant toen Saskia bevestigde dat herkenbare stukken uit haar boek op haar eigen leven geleend zijn. Saskia, veel succes en aanhoudend plezier met het schrijven. Warme groet, Tünde.

0

• Linda M. schrijft:

Goed geschreven, uit het leven gegrepen verhaal, met veel herkenbare en geloofwaardige dialogen. Leest lekker weg. Behalve een mooi liefdesverhaal, geeft het boek ook goed de problemen en het gebrek aan respect weer tussen gelovige en niet-gelovige mensen. De schrijver speelt subtiel met deze contradictie. Het boek is erg persoonlijk geschreven en lijkt hier en daar bijna autobiografisch. Een verhaal met een Christelijke inslag, maar dit is zeker geen belemmering voor de niet-gelovige lezers onder ons.

0