17015

Fluisterende liefde

25-02-2017

Je valt meteen binnen in een heftige situatie. De relatie van Ilona met Mark wordt verbroken via een brief. Hoe kun je zoiets accepteren? Ilona vlucht door op vakantie te gaan. Daar laat ze zich verleiden tot een vluchtige vakantieliefde, waarbij ze bedrogen uitkomt.

Nu moet ze even niets van mannen hebben. Haar vertrouwen is volledig weg. En als dan Boudewijn laat blijken dat hij verliefd op haar is, doet ze alles om hem te ontwijken. Wel heeft ze inmiddels afgesproken op werkreis naar Roemenië te gaan. Maar Boudewijn blijkt ook mee te gaan. Dat wordt een probleem.

De vaart zit er goed in bij deze positief christelijke roman. Nergens is het verhaal saai, je wordt meegesleept in de wanhoop van Ilona, als ze zich afgewezen voelt, als ze voorzichtig in aanraking komt met het christelijk geloof, als Mark opeens toch weer op de stoep staat, als blijkt dat christenen geen heiligen zijn, integendeel. In eerste instantie vond ik het verhaal wat gewoontjes. Maar na enkele tientallen bladzijden begon ik dat prettig te vinden. In veel films en boeken worden situaties uitvergroot, daar zijn we aan gewend, maar het maakt de situaties minder echt. Niet bij Saskia. Het gaat over gewone mensen, reële situaties en gevoelens. Gebroken relaties in families, in vriendschappen en liefdesrelaties. En de pogingen tot herstel, die de ene keer wel succes hebben, maar andere keren niet. Iedereen maakt dat mee in zijn of haar leven. Dat maakt dat je je dicht betrokken voelt bij dit boek. Het is een prachtig boek voor iedereen, of je nu christelijk bent of niet. Hoewel het enigszins een vervolg is op het boek ‘Schrijversliefde’ is het volledig apart te lezen.

[Total: 4 Average: 4.8]

8 Reacties op: Fluisterende liefde

• Fenny van Essen-Berghorst schrijft:

Na schrijversliefde te hebben gelezen was ik erg benieuwd naar deze vervolgroman die ook heel goed zelfstandig te lezen is. En ik werd niet teleurgesteld. Het is een realistisch verhaal, vlot geschreven, je kunt je goed inleven in de personen omdat de karakters goed worden neergezet. Dit geldt zowel voor de hoofdpersoon Ilona als de bijpersonen. Het verhaal heeft een vrij heftig begin, dit wordt op een toch nette manier beschreven. Ilona wordt op een vervelende manier aan de kant gezet door haar ex-vriend en vlucht voor haar gevoelens door een vakantie te boeken. Hier wordt ze door haar gemoedstoestand een makkelijke prooi voor een charmeur waar ze zich aan verliest. Deze komt later in het verhaal terug als een vreemdgaande gelovige uit haar kerkgemeente. Ilona komt op een realistische manier tot geloof, dit proces wordt mooi uitgediept. Boudewijn moet heel veel moeite doen om haar vertrouwen en liefde voor zich te winnen, wat heel natuurlijk is m.b.t. haar verleden. Het verhaal speelt zich voor een deel af in Roemenië maar het wordt gelukkig geen aardrijkskundig verhaal. De dingen die je leest zijn voldoende om de situatie waarin men zich daar bevind te begrijpen. Het is een boek wat je moeilijk kunt wegleggen, het houdt je aandacht écht vast en leest vlot. Onderwerpen die in dit boek naar voren komen zijn: *Ex-vriend met criminele achtergrond *Intieme omgang voor het huwelijk *Ontwikkelingshulp in Roemenië *Tot geloof komen *Gebroken relaties in familie, vriendschap en liefde die niet altijd een happy end hebben, net als in het normale leven gebeurt. *Stalking *Pesten op het werk *Vreemdgaan van een gelovige. Deze roman is zeker een aanrader!

5

• Linda schrijft:

Ik ben het niet helemaal met Emma eens. Ik vind het verhaal juist verfrissend realistisch en ‘down to earth’. Het pakt je en neemt je mee. De hoofdpersoon heeft gedachten die ieder mens wel eens heeft, van vertwijfeling, jaloezie, verdriet en natuurlijk verliefdheid. Lekker verhaal om bij wel te dromen.

5

• Anne Theys schrijft:

“Fluisterende liefde” is naar mijn mening een pracht boek. … eens je begint wil je steeds meer en meer lezen…
    Het boek is ook een rollercoaster van emoties : geluk, verdriet, warmte, boosheid, gezelligheid …. en ja het geloof komt er ook in voor, is ook heel mooi beschreven … jammer dat ik het eerste deel nog niet vast heb gehad want het heeft me geraakt en ergens hoop ik stiekem op een vervolg, want ja.. je leert de personages kennen en leeft intens mee !
    Knap Saskia ❤

5

• Anne Theys schrijft:

Knap Saskia ❤

5

• Emma Postma schrijft:

Fluisterende Liefde, een roman van Saskia Schouten. Een boek over afwijzing en verzoening.
    Het was lastig om sympathiek voor Ilona, de hoofdpersonage op te vatten. Impulsief, snel boos en ja… misschien ook verwend. Het geloof komt duidelijk naar voren! Toch miste ik de kleuring in het verhaal. Het kwam mij wat te feitelijk over. Alsof het een verhaal is opgedreund, waardoor het verhaal zwak en vlak wordt. Jammer, want Saskia heeft zeker potentie.

2

• Dani van Doorn schrijft:

Ilona, de hoofdpersoon van Fluisterend liefde is een impulsief gevoelsmens. Dit bezorgt haar een aantal teleurstellingen in de liefde waardoor ze even niets wil weten van mannen. Haar werk en haar vriendschap met de gelovige Rhodante en Hilde bezorgen haar voldoende afleiding. Als Boudewijn, de zwager van Rhodante, belangstelling voor haar toont, irriteert haar dat alleen maar. Bovendien is Boudewijn christen en het geloof trekt Ilona niet. Toch stemt ze ermee in om met Rhodante en haar man mee te gaan op een christelijke groepsreis naar Roemenië, waar ze gecharmeerd raakt van Imre. Als ze terug is in Nederland, merkt ze dat ze verwarrende gevoelens heeft ten aanzien van Imre en Boudewijn. Een vrouwenavond in de kerk van Rhodante maakt dat ze anders over God gaat denken. Daarna heeft ze nog heel wat te leren op het gebied van vriendschappen en liefdesrelaties. Door de voortdurende ontwikkelingen in het leven van de personages blijft het boek boeien. Vooral de Kerst High Tea en wat het teweegbrengt in Ilona is mooi beschreven.

0